A 19. század második felében az ország érzületét, hangulatát a kétségbe esés, a csüggedtség, de egyben a hinni akarás határozta meg. Az 1849-es szabadságharc kudarcát követve, az országban kezdetét vette a megtorlás időszaka, Haynau-rémuralma, Bach rendszere. A bebörtönzések, a diktatórikus rendszer sok száz ember életét követelte. A fellélegzést, a könyörület megkapását Bach menesztése tette lehetővé (1859). Mivel a Habsburg udvarnak szüksége volt erőforrásainak feltöltésére, 1867-ben I. Ferenc József kiegyezett a magyar delegációval, elfogadta annak feltételeit, de központi hatalmát megtartotta. Ezért nevezhető ez a korszak a „bizakodás és egyben csalódottság” időszakának is. A kor embere bizakodott az ország szabadságában, önállóságában, de reményeiben csalódnia kellett, mivel ennek esélye kevésnek bizonyult. Ez a kettőség jellemzi a kor alkotói nemzedékét, akik magukat ’meghasonlott népnemzetinek’ vallották, s elfordultak a vátesz kultusztól. Fellépnek a pénzközpontú, globalista eszmével szemben, s a személyes, az egyént meghatározó érzésekre fordítják a hangsúlyt. Nem is kétség, hogy a dualizmus kori költők, írók mind ezt a tematikát követték. Ide sorolható Mikszáth Kálmán, Madách Imre, s főképp Vajda János.
Vajda János élete:
1827-ben született Pesten
apja: Vajda Endre, főerdész Vaálon gyermekként rengeteg időt tölt itt költészetében meghatározó emlékek sora
anyja: Veleczky Lídia, cselédlány
költői pályáját a reformkor nagy alakjai (Kölcsey, Vörösmarty) határozzák meg
Fiatal Magyarország csoportosulásának tagja
Márciusi ifjak egyike bujdosás kényszerkatonaság Itáliában
leszerelés után hivatalnok, meg nem értett költő
’50-es évek: sorsa az ún. kiátkozott költőkével egyezik meg ( pl: a lengyel Norwid) nem találják a helyüket az új eszmék és a polgárosodás között
átmenet költője a magyar lírában
hat rá a globalizmus
stilisztikai-poétikai szinten a Petőfi féle népdal egyszerűségétől jut el a szimbolisztikus, allegorikus ábrázolásig „ Híd Petőfi és Ady között”
szerelme: Kratochwill Zsuzsanna Georgina ’51-’57 között Gina versek beteljesületlen szerelem (Gina más férfi felesége lesz)
1897-ben hal meg Budapesten
Tematikái:
szerelmi költészet (Húsz év múlva)
politikai-közéleti költészet (Polgárosodás)
hazafias költészet (szabharc után Éljen a köztársaság)
filozofikus s egyben tájleíró költeményei ( A vaáli erdőben, Az üstökös, Nádas a tavon)
Tájköltészete:
A vaáli erdőben
1875-ös költemény
a cím kapcsolódik Vajda életéhez gyermekkorában sok időt tölt itt gyermekkori emlékek boldogság árasztja el
a szöveg témája és a cím között kapcsolat van, de a tartalmat a cím nem közli
nemcsak tájleíró jellegű filozofikus gondolatmenet
a vers felütésében több asszociáció
szerkezet: egyfajta életciklust jelöl
1.-2. vsz: gyermekkor
3.-4. vsz: aggastyánkor
5.-6. vsz: halál tudat
1. vsz: helyszín megjelölés (erdő „iharos juharfa”), egy völgy, mely zárt, védettséget nyújt, kellemes hangvétel.
2.vsz: lírai én szólal meg, a hangulat kiegészül egy romantikus elvágyódással menedékhely csöndességével, mellé párosul a vágykifejezés főnévi igenevek sokasága( élni, éldegélni végtelenség általánosítása az elmúlással párosítva. A versszakban megjelenő „csöndesség” két féle értelmezési lehetőséget kap: vagy halálérzet irodalmi párhuzam: Goethe- Vándor éji dala: természeti képekben fogalmazza meg a békét a halál megszépül. A másik teória: a nyugalom kiteljesedése mind2 esetben a táj a lírai én lelki világának tükrét mutatja harmónia keresése + halál megszépítése ( apoteózis= megdicsőülés)
3.vsz: 2. vsz kiegészítése+ a problémák elöl menekül katafora (előreutalás) belső metaforikus tárgyakat fejez ki a tájmotívumok mellet
4. vsz: múlt, jövő síkjában elmélkedik
5. vsz: létösszegzés, az emberi élet stádiumaiban a halál dominál csak nyugalomban
6. vsz: örök elalvás nyugalma halál beteljesülése, első 2 sor között enjabement,
halál= békesség ismétléssel zár bizonyossághangulat: csak harmónia uralkodik
a halál az élet része!
Nádas a tavon
1888-as költemény
rokonverse: A vaáli erdőben
a földi életutak befejezését kutatja
harmónia uralkodik
a jelent természeti képekbe festi le
nem zárja le a versét pontok az élet az ő jelenléte nélkül is folytatódik
életének pozitív szakaszát tárja az olvasó elé
Az üstökös
1882-es költemény
a kor meghatározó élménye uralkodik a versben meg nem értettség, elvegyülési lehetetlenség
a költő hasonlítja magát az üstököshöz
emberi érzéseket társít élettelen jelenséghez
kimondja saját metaforáját „Életátkom képe” szubjektivitása
a cím és a szöveg tartalma között nincs kapcsolat önmagáról ír
1.vsz: helyzetkép üstökös jelenléte, melyet jellemez saját magát jellemzi, kiemeli életpályája céltudatos
2.vsz: helyzetkiemelés életének teljességét fogalmazza meg: magányos, mint az üstökös. Nem tud, nem akar változtatni, beletörődik sorsába. Lelki alkatával szembesül felkiáltások nyomatékosítás
3.vsz: szerelmi bánat, Niobéját emeli ki örök szenvedés megtestesítője. A halált szenvedésként jeleníti meg az öntragédia fájdalommal párosul
4.vsz: azonosító (üstökös)- azonosított (lírai én) metaforájára épül a záró versszak. 2 új tulajdonság jelenik meg egyetlen, idegen nem találja párját, egyfajta önértékelés, egyénközpontúság
idegen, kitaszított, mint csillagok között az üstökös