– 1200 körül írta Wolfram von Eschenbach, magyar fordítás: Tandori Dezső
– két motívum összegyúrása: – Arthur /Artus mondavilág
– Grál legenda
a kettőből csinált egy LOVAGI EPOSZT = egy magasztos eszme köré rendeződik!
– kelta eredetű Parzival alakja
– FEJLŐDÉSTÖRTÉNET Parzival útját gyerekkorától sorsa beteljesedéséig végigkísérjük
TEHÁT lelki/szellemi és fizikai fejlődés is!
– Parzival életének értelme a Grál-lovagság
– a mű alapkérdése a bűn és a bűnösség problémája Parzival időről-időre elkövet bizonyos dolgokat, amik következménye rossz (pl. anyja elhagyása, Vörös lovaggal viadal, GRÁL-VÁRBAN…)
de nem akaratosan! Nem tudja hogy ez rossz lesz.
– az a kérdés, hogy ez bűn-e. a mű szerint IGEN
– tetteink hatásuknál fogva mondhatók bűnnek
– DE különbség van a szándékosan és nem szándékosan elkövetett bűn között! az ilyen bűnösség „nem baj”
– el kell követnünk bűnöket ahhoz, hogy megértsük a világot, a másik embert…
– szakadatlan ÚTONLEVŐ az ember szakadatlan hibákat, bűnöket követ el, DE CSAK EZEN AZ ÚTON LEHET ELJUTNI A LEGMAGASABB SZINTIG!
– a mű alapvetően az ÚTONLEVÉS toposzára épül
Parzival az útja során elkövetett bűnökkel, hibákkal egyre közelebb jut a megismeréshez, a céljához, a „legmagasabb szinthez”
– másik kérdés a műben: a SORS kérdése Fatális nézet: ami meg van írva, az úgy is lesz, nincs
beleszólásom
szabad akarat: szabadságban élünk, mi rendelkezünk
életünkkel
– pl. Herzeloyde meg akarta óvni fiát stb., de megjelennek a lovagok, stb… ez meg volt írva, vagy…?
– az emberi tetteknek vannak következményei, nem mindegy, mit döntünk…
– Parzival a Grál várában Gurnemanz tanításai szerint cselekszik, „nem is önmaga”
– a döntéseink eredménye sérthet másokat és visszahullhat ránk nem tudunk tiszták maradni!
– két csúcspont a műben: – Grál-várból való elűzetés kudarcok, kiábrándult P., átok…
– Artus kerekasztalánál vércseppek a hóban (itt nem képes a külvilággal
kapcsolatot teremteni, csak a múltra gondol, lova=ösztöne védi meg). Utána
Artus udvarában TAVASZ, dicsőség…
azt mondhatnánk, P. célba ért, hiszen Artus-lovag akart lenni, az lett.
– DE!!! Jön Kundri, és kiderült hogy más a HIVATÁSA, Grál-lovagnak kell
lennie ELINDÍTJA A MŰ TOVÁBBI RÉSZÉT
– az Artus-résznél barátra lel: GAWAN más, mint P., ő valóban lovagias: nők tiszetlete…
– ELLENPONTKÉNT van Gawan jelen a műben P.-vel szemben.
Gawan Parzival
lelki út szellemi út (magasabb szint)