1. Az avantgárd
- avantgarde (fr. szó) = előőrs
- katonai kifejezés eredetileg
- a művészetben az új lehetőségek felfedezése a feladata
- lázadás a világgal szemben 6 féle változata van
- 2 csoportja van
- formabontó: expresszionizmus, szürrealizmus, dadaizmus, futurizmus érzelmi, indulati alapon nyugszik
- formaépítő: kubizmus, konstruktivizmus gondolati alapra építkező (intellektuális)
2. Az expresszionizmus
- expressio (lt. szó) = kifejezés
- heterogén sokféle csoport, közös bennük, hogy ellenzéki művészet
- Expresszionista Realizmus
- valósághoz próbálnak kötődni
- szociális érzékenység
- szembeszáll a Kandinszkij-féle absztrakcióval
- tiltakoznak a militarizmus, az agresszió ellen
- Heinrich Mann, Thomas Mann
3. Élete
- 1875. jún. 6. Lübeck
- patríciuscsalád sarja
- bátyja Heinrich Mann (író)
- apja kereskedő, szenátor és cégtulajdonos
- anyja brazíliai származású
- életműve Goethéhez hasonló => apjától örökölte polgári magatartását, komolyságát, anyjától művészi hajlamát
- 1905 Katja Pringsheim – házasság (6 gyerek)
- az első nő, aki érettségizik és továbbtanul
- 1933-ig Münchenben élnek
- párizsi körútjáról nem tért haza a fasizmus miatt => új lakóhelyek: Svájc, USA, Princeton, Kalifornia
- aktív fasizmusellenes tevékenység
- 1952-ben visszatér Európába (Svájc)
- 80 éves születésnapja alkalmából a világ is vele ünnepelt
- 1955. aug. 12.
4. Művei
- 1901 A Buddenbrook ház (első regénye)
- 1929-ben Nobel-díjat kap érte
- 1903 Tonio Kröger
- 1912 Halál Velencében
- 1924 A varázshegy
- 1930 Mario és a varázsló
- 1939 Lotte Weimarban
- 1947 Doctor Faustus
5. Írói világa
- alapkérdése a polgár sorsa a 20. sz.-ban (a polgár helye, mentalitása)
- másik oldalon a művész (belső összefüggések nyomán válik valakivé, lelki alkat)
- művész-polgár dilemma több regény
- A Buddenbrook ház
- családregény
- 3 generáción keresztül mutatja be
- 1. generáció – konzul család: szigorú, puritán, precíz, pontos, gazdag kereskedőcsalád követendő példa
- 2. generáció – nem racionalista
- 3. generáció – a művész megszületése
- Tonio Kröger
- Halál Velencében – Mahler Aschenbach
- Doctor Faustus Bartók Béla
- közös ezekben a regényekben a művész helye a polgári világban
- A Buddenbrook ház
- jellemzői
- intellektuális: utal más művekre (allúziók = kulturális utalások), intertextualitás
- zenei szerkesztési mód: az elején felvonultat motívumokat, amik később megjelennek a műben
- hasonlít egy nyitánnyal ellátott operához
- az elbeszélés legfőbb dimenziója az idő
- a visszatérő motívumok megszakítják az elbeszélt történetet
- esszészerűség, esszéregények pl. A varázshegy
- Naphta és Settembrini vitája vonul végig a művön
- Naphta Lukács György, autokrácia
- Settembrini demokrácia
- a 20. sz. legfőbb problémáit a szereplőkön fejti ki
- Naphta és Settembrini vitája vonul végig a művön
- gyakran épít be szimbólumokat a műveibe, aköré építi fel a cselekményt
- 3 alkotói korszak
I. 1905-ig
- A Buddenbrook ház (1901)
- Tonio Kröger (1903)
II. 1905-1918 (I. világháború vége)
- először védelmébe veszi a háborút
- az emberi személyiség önállóságát félti a tömegekkel szemben
- Halál Velencében (1912)
- pestisjárvány = fasizmus terjedése (szimbólum)
III. 1920-as évek
- a demokrácia és köztársaság szószólója
- ekkor válik az esszé 3. műfajává
- hitet tesz a szociáldemokraták mellett
- A varázshegy befejezése
- Mario és a varázsló (1930)
- felolvasó körutak
- Magyarországon is jár három ízben
- Európa, vigyázz! és Szózat az értelemhez (1930. Berlin Beethoven-teremben olvassa fel) esszék
Mario és a varázsló (1930)
1. Keletkezésének háttere
- olaszországi családi nyaralás 1926 augusztusában
- 3 év múlva, 1929 augusztusában írta meg és 1930-ban jelent meg először
2. Cím
- semleges nem sugall sok dolgot
- Mario olasz hangzású férfinév
- alcíme is van: Tragikus úti élmény vészjósló tartalmú
- az leső sor is kellemetlen már irányítja az olvasó hangulatát
- már az 1. bekezdésben utal a rettentő végkifejletre
3. Idő
- a hangulat nemzeti jellegű a fürdőhelyen => a szöveg 1929 augusztusára utal
- nagy tömeg
- tikkasztó hőség
- 1922 Mussolini kerül hatalomra, 1929-re már kiépíti a fasiszta rendszert
- 1929 gazdasági világválság
- 1930 a nemzetszocialisták előtérbe kerülése – német háttér
egy Olaszországba helyezett történettel rajzolja meg, hogy milyen hatása van a túlfűtött nemzeti jellegnek/érzésnek, és az értelemmel meg nem magyarázható tömeghipnózisnak
4. Helyszín
- Torre di Venere = Vénusz tornya fiktív név, ókori Rómára való utalás (felélesztés)
- van az ókori Rómának hatása a jelenre olasz fasizmus az ókori Róma jelképeihez akart kapcsolódni
- a fasizmus szó az ókori római császárok jelképéből ered
- Mussolini célja az ókori Róma fényének visszahozása: „a nemzeti eszme forog szőnyegen” felsőbbrendűség
5. Narráció
- az elbeszélő Thomas Mann E/1. => részese az eseményeknek (belső nézőpont) múlt időben beszéli el => utólagosan rögzíti (külső nézőpont), mégis közvetlen élményt ad (kettős látásmód)
- rögtön jelen van az író
- az elbeszélői mód: „kellemtlen”, „bosszúság”, „izgalom”, „feszületség”
- higgadtan és tárgyilagosan tud beszélni az eseményekről
- írói jelenlét tudatosítás, kirajzolódik az elbeszélés története
- polifonikus ábrázolás
- a mű keletkezésének története
- a kellemetlenségek, amik érik őket, megismerjük a család történetét
6. Szereplők
- szereplőit a valóságból hozza létre
- az elbeszélő (Thomas Mann) és családja T/1., belső szereplőként jelenik meg
- főszereplő Mario
- Cipolla
- Boccaccio egyik novellahőse 6. nap 10. novella – embereket becsapó szerzetest hívtak így
- Heinrich Mann Die kleine Stadt (Kisváros) című regényében is szerepel egy ilyen nevű szereplő (elszegényedett nemesi család) irodalomtörténészek szerint innen származik
- családi vonatkozás: az írót nevezték kiskorában varázslónak
- az előadáson résztvevő közönség
- a tengerparton a nyaralók
- signora Sofronia Angiolieri
- Platón Erkölcstanában jelenik meg a név
- a 4 fő erény egyikének – a bölcs megtartóztatásnak – az elnevezése
- keresztneve akkor derül ki, amikor a hipnotizőr felrángatja a színpadra és a férjét arra kényszerítette, hogy úgy szólítsa
- Mario
- létező pincér a szállodában => a valóságból emeli át
- József Attila a Thomas Mann üdvözlése című versében írja: „Igazat mondj, ne csak a valódit!”
7. Cselekmény
- Grand Hotel
- európai hotellánc
- elit réteg
- kellemetlenségek sorozata jelentéktelen dolgoknak tűnnek, de mégis jelentősége van – pl. kis dolgok felnagyítása (Fuggiero és a rák esete), aranymetszés (ókori Róma, lásd: 4. vázlatpont)
- tele volt a helység olasz vendégekkel hozzájuk képest mindenki másodosztályú
- az üvegverandán nem étkezhettek, nem kap a család tengerre néző asztalt => a németek háttérbe vannak szorítva az olasz arisztokráciával szemben
- római hercegi család kifogásolja a német polgári család jelenlétét a gyerekek betegsége (szamárköhögés) miatt => el kell hagyniuk a szálloda főépületét, átköltöznek a másik szállodába
- az olasz társadalmi modellt ábrázolja a hercegi család: a hatalom és a szolgalelkűség (bizantinizmus) egymást feltételezi
- a penzióba költöznek tengerparti élet
- az olasz nyaralók a hazai középosztály tagjai, az ifjúságban ott van a polgári hígvelejűség, az emberi középszerűség
- középszerű: nincs önálló gondolata, nem tesz le semmit az asztalra
- hígvelejű: manipulálható, ostoba
- általános társadalmi közhangulat konfliktus a hatósággal => büntetés fizetése, mert „megsértettük a közerkölcsiséget” (le kellett vennie a kislánynak a fürdőruháját a tengeri homok miatt)
- tartanak a nemzeti jellegtől
- mindent nemzeti alapon határoznak meg
- minden külföldiek által elkövetett cselekedetet nemzeti atrocitásnak vesznek
- az olasz nyaralók a hazai középosztály tagjai, az ifjúságban ott van a polgári hígvelejűség, az emberi középszerűség
- manipulált, középszerű, tanulatlan nemzet az olasz felsőbbrendűséget akarják beléjük táplálni
- tele volt a helység olasz vendégekkel hozzájuk képest mindenki másodosztályú
- Thomas Mann gyerekei örülnek, hogy találkozhatnak más gyerekekkel gyermek = ártatlanság toposza (külön nemzetet, társadalmat/csoportot alkotnak)
- a helybeliekkel és Marioval is barátságot kötöttek => közvetlen kapcsolatok kiépítése az „egyszerű” népi elemekkel úri gyerekek
- Fuggiero, a 12 éves kamaszfiú, undok és komisz => az ellenkezőjét testesíti meg, nem foglalkoznak vele a szülei, rák megcsípi => hatalmas hisztéria
8. Gyermekmotívum – ellenpontozás az irónia forrása
- „A szörnyeteg” – Thomas Mann szerint a másik oldalon a gyermek a közhangulat megtestesítője, mely rombolni akar (Fuggiero) előrevetítés a jövőre
- ezek a gyerekek a nemzeti eszme megtestesítői a fasizmus felkorbácsolja a kedélyeket
- a gyerekek szintjére viszik le a nemzetek közti feszültséget (lásd: 4. vázlatpont)
- „hazafias gyerkőcök” – oximoron
9. Cipolla, a varázsló
- a fasizmus, a tömeghipnózis megtestesítője
- éjszakai ember az előadás késő este => mágiája ekkor érvényesül valóságosan és jelképesen
- leírásban egy nyomaték
- belső jellemvonás külső jeggyé válik – lelki nyomor púpos, nehezen meghatározható korú
- váratja a közönséget feszültséget kelt, majd amikor megjelenik, dohányzik és konyakozik lelki zavart kelt a közönségben
- a gyerekek önfeledten kacagnak, az egészet tréfának látják valójában nem nevetséges
- először egy szépfiút hív ki
- egyre jobban ámulatba ejti a közönséget, egyre nagyobb hatást kelt
- megszégyeníti a fiút ”Görbülj meg!” => az önbecsülését elveszti
- a varázsló zavart akar kelteni lelki ráhatás a közönségre
10. Műsorszámok keményen dolgozik, hogy a másik ember akaratát megtörje, elvegye, illetve kínos helyzetbe hozza az illetőt
- számok
- kártyák
- nyelv kinyújtása gyermekkori élmény
- igazi mutatvány kihívja a fiatalembert, és elhiteti vele, hogy csikar a hasa, kólikája van => a szabad akarattól fosztja meg tömegszugesszió (a tömeghipnózis módszerével éri el)
- megzavarja az embereket csodálatba ejti és maga mellé állítja őket
- a szabad akarat a manipulálás alapja szabadság hiánya parancs teljesítése
- a tömeg eggyé válik Cipolla által
- ahhoz, hogy legyen vezér, kell egy olyan tömeg, amely elfogadja a vezér szerepét
- miután kikapcsolta felettes-ént, elkezdi táncoltatni az embereket
- Mario képes ellenállni (úgy, mint Thomas Mannék) => kívülállóként szemléli az eseményeket
- a tömeghipnózis a színpadon előhozza Marioból a titkát, a viszonzatlan szerelmet Cipolla megalázza
Mario megcsókolja Cipollát
- amikor újra tudatába ébred, lerohan a színpadról és lelövi
- azért tragikus úti élmény, mert kiderül, hogy az emberek milyen mértékben manipulálhatóak és vehető el a tudatuk
11. Példázat (!)
- nem szabad az embereket megalázni, kínos helyzetbe hozni, a legszentebb érzéseikből csúfot, gúnyt űzni