1. Kosztolányi Dezső élete – szemelvények
- 1885. márc. 29. Szabadka Virágvasárnap
- édesapja Kosztolányi Árpád – matematika és fizika szakos tanár, fél tőle
- édesanyja Brenner Eulália – gyógyszerész család Brenner József (=Csáth Géza)
- Négyesy-féle stílusgyakorlatok
- 1904 bécsi egyetem freudizmus
- 1907 Négy fal között első kötet
- 1908 Nyugat rendszeres munkatárs
- 1910 A szegény kisgyermek panaszai
- 1913 Harmos Ilona
- gyógyíthatatlan betegség rák
- 1936. nov. 3.
2. Regényei
- 1920-as évek mélylélektan (pszichoanalízis)
- előfutára Dosztojevszkij
- Egy őrült naplója
- Feljegyzések az egérlyukból
- előfutára Dosztojevszkij
- tudatábrázolás lehetőségei
- közvetett E/3. – ő pl. Édes Anna
- közvetlen E/1. – az író azonosul valamelyik szereplő tudatával
- 4 regény
- Néro, a véres költő (1922)
- zsarnok deformált lelkivilága
- Pacsirta (1924)
- csúnya lány deformált lelkivilág
- Aranysárkány (1925)
- fizikatanár érettségin megbukik a diákja => összeomlik
- Néro, a véres költő (1922)
- freudi lélekmodell
a szubjektum lényegét a tudattalan adja, amely a gyermeki élmények újraélésével válik hozzáférhetővé„felettes-én” az apa-modell – társadalom törvényei, erkölcsi normák
REÁLIS ÉN
„tudatalatti-én” (= ösztön-én) az anya-modell – nem tudatos vágyak, törekvések
CENZÚRA ösztönvilág elnyomása a társadalmi elvárásokkal szemben
- libidó = élvezet-elv ösztön-én
- álom elnyomott ösztönök kibontakozása
- a lelki élet konfliktusai a „felettes-én” és a „tudatalatti-én”között zajlik
3. Édes Anna (1926), a kiszolgáltatottság regénye
a) alapötlete
- cselédsorsot párhuzamba állítja magával az újságírás „szellemi cselédsors” => kiszolgáltatottság, megfelelni vágyás
b) cím és név
- első látásra fiatal lány életrajza/szerelmi története
- a neve vezetéknév, rájátszik az édesanya szóra
- Anna ”adna” feltételes módú alakja => kiüresedés
- másik jelentése a manna (= égi eledel)
c) szerkezete
1. fejezet legenda (pletyka) történelem 1919. júl. 31. | 10. fejezet Legenda Anna | 20. fejezet a legenda folytatódik Kosztolányi (pletyka) történelem 1922 – konszolidáció |
- terjdelme 1/5-e háttérrajz => párhuzamos Anna és Mo. történelme
- közös: megalázott helyzet, kiszolgáltatottság, 1900-ban születnek
- oka: Mo. a vesztes oldalon állt, román megszállás, kommunista hatalomátvétel és annak bukása, területek
- Mo. helyzete a 3 év alatt javul, Annáé a 8 hónap alatt rosszabbodik (szenvedések kálváriája) a cselédek helyzetének is javulni kellene
d) cseléd
- család szóhasadásából keletkezett
- cseléd =család
- a családban él, a családot szolgálja, a családnak nem tagja => egyedüllét, emberi kapcsolatok hiánya
3/1. Felépítése
a) halottakért való imádsággal kezdd
- irgalom keresztényi gondolata => részvétetika a szenvedőkkel => Moviszter dr. szócső (=rezonőr)
- ő fejtegeti másutt is az író véleményét: kommunizmus hibája, az emberi szeretete, politikai hitványság
- Kosztolányi azonosul szereplőjével
b) Kun Béla elrepül
- hamis pletyka történelmi múlt eltávolítása
- Kun Béla (volt munkatárs) felé visszavágás
c) I. rész – 1-5. fejezet
- Krisztinaváros
- Anna megérkezéséig
- szűkebb környezet
- Ficsor szolgalelkűség visszatérése (csengő)
- Vizy házaspár
- egymás mellett elbeszélve élnek, a semmiről beszélnek
- közvetlen környezet megismerése
- Vizy megcsalja a feleségét lányuk (Piroska) elvesztése óta
- Vizyné egyetlen pótcselekvése a cselédkeresés
- pótcselekvés: fölösleges dolog, nincs életcél
- Anna Bartoséknál van Bandika édesanyjának nevezi
- Vizyné elmegy és meglesi a lányt nem Annát látja (utólag derül ki)
- 1914. augusztus 14-én Ficsor megjelenik a lánnyal
- Vizyné ideges nem ezt a lányt látta
- Anna szégyenlős, olyan leírása van, mint egy állatnak
- birtokolni szeretné a lányt az első pillanattól kezdve
- kámfor-szag Anna => a hely nem neki való (ösztönvilág irányítja, nem a tudat)
- Angéla belép a cselédlány aurájába
- ismeretlen, felborzolt tollú madárhoz hasonlítja
- hideg, rideg patologikus állapot
- beteg és sápadt
- érzéstelen
d) II. rész – 6-10. fejezet
- Anna beilleszkedése
- nehezen szokja meg, lassú időszak
- nincsen szobája, tábori ágyon alszik, lábánál a tyúkkal
- szomszéd tűzfalát látja => bezártság
- Vizyné próbatételek elé állítja
- első naptól dolgozik
- életének tartalma a munka, örömöt lel benne
- szaglása a kutyáéhoz hasonló ösztönvilág
- nem eszik => kutya természete II ösztöneit irányító lány
- tünemény észrevétlenül éli az életét
- Vizyné összejövetelt tart
- piskótával kínálja Annát nem fogadja el => Angéla megdicsőül, mintacselédnek mutatja be => az emberségének feladása
- védekező magatartás: nem meri szeretni azt, amit szeret, azért hogy a jövőben ne fájjon neki (Moviszter dr.)
- Legenda (10. fejezet)
- alakja köré legendák szövődnek fejét a tökéletes cseléd glóriája ragyogja be nem embernek tekintik
- Anna meglátogatja Bartos Bandikát ő nem emlékszik rá => Anna megváltozott
- a mintacseléd-szerep elnyelte benne egykori egyéniségét ezt nem tudatosítja magában, nem érez ellenszenvet, haragot
e) III. rész – 11-14. fejezet
- Patikárius János Vizyéknél tölt pár napot
- bankban kapott állást haszonelvű társadalom képviselője (csak a saját hasznát lesi)
- amíg a Vizy család Egerben tartózkodik, Jancsi egyedül marad a lánnyal
- udvarol neki először nem fogadja el
- ismét udvarol elfogadja a megfelelni vágyás miatt
- boldog ebben a pár napban
- Vizyék hazaérkeznek minden megváltozik (Jancsi nem udvarol már neki, nem foglalkozik vele)
- terhes lesz => magzathajtó port ad a számára Patikárius név (= magzathajtó por)
- megfosztódik az élet lehetőségeitől => fokról fokra megy végbe egykori szép lelkének megtörése
f) IV. rész – 15-18. fejezet
- megszűnik Magyarország megaláztatása, az ország kezd helyreállni => Anna helyzetének is javulni kellene
- a szerelem után még jobban önmaga legmélyére esik
- megcsúnyúl, hullik a haja, repedezik a bőr a kezén => azonosul Vizynével
- nem emlékezik semmire (ösztönvilág)
- Vizyné beszélgetése Moviszterrel, majd a házaspár Annáról beszél fontos mozzanat
- Anna bejelenti, hogy a kéményseprőhöz, Báthory Árpádhoz, kíván feleségül menni Vizyné nem engedi el, ragadozó madárként tapad hozzá
- Jancsi farsangi mulatságot rendez
- elmeséli, hogy cseléddel (Anna) feküdt össze közönséges volt csak (ez bizarr és lealacsonyító) élvezeteket hajkurássza
- Vizy Kornélt helyettes államtitkárrá nevezik ki => vacsora
- házbeliek vannak jelen
- Annát nem engedik felszolgálni a megcsúnyulása miatt
- Jancsi belecsókol Moviszterné nyakába fölbúg, mint egy galamb => szerelmi árulás billentette ki Annát a lelki fásultságából
- a bál végeztekor elkezd összepakolni Angéla ráparancsol, hogy holnap fejezze be a pakolást
- az ételek ’hamzsolása’
- a sarokba szorított állat védekezése: Anna megöli a gazdáit
- elveszítette saját én-azonosságát, géppé vált
g) V. rész – 19-20. fejezet
- ítélethozatal: mindenki Anna ellen vall a tárgyaláson mindenkinek fontosabb a saját érdeke
- Moviszter dr. az egyedüli, aki védi őt
- „Nem úgy bántak vele, mint egy emberrel, hanem mint egy géppel. Gépet csináltak belőle. Embertelenül bántak vele. Cudarul bántak vele.”
- Kosztolányi válik legendává pletykák révén
3/2. A szereplők rendszere
- „Az írónak mindenekelőtt embernek és emberiesnek kell lennie.”
- részvétetika, együttérzés kifejezése másokkal
- 2 csoport, 2 értékrend
Érdekember | Értékember |
dr. Druma Szilárd – ügyvéd
| dr. Moviszter Miklós – orvos
|
A Vizy házaspár 1. Vizy Kornél
2. Vizyné Angéla
| Édes Anna
|
Élvezetember
- az érdekember egyik fajtája
- Patikárius János
- a kapitalizmus kívülről irányított alakja
- üresség jellemzi
- bankba megy dolgozni nem fog bejárni
- neve a magzatelhajtó porra utal beszélőnév
- pénz, szórakozás
- utóélete a farsangi mulatságon mutatkozik meg
3/3. A madár-jelkép
- keveset eszik (annyit, mint egy madár)
- tyúkkal alszik és nem vágja le, mert irtózik a vértől
- fél a kitömött bagolytól élettelensége riasztja
- madaras-bicska szabadságot jelképezi
- szerelmi árulás a bálon Moviszterné úgy búg föl, mint egy galamb
3/4. A regény tanulsága
- az emberi bajokra nem található intézményes megoldás, a politika képtelen a kiszolgáltatottságra, a megaláztatásra és a lelki gondokra megoldást, gyógyírt találni
- a megoldás az irgalom, a keresztényi szeretet