Története: Dániából ered egy haandbold nevű játék, dán iskolamester Holger Nielson találta ki, hogy kézzel továbbítsák ne lábbal a labdát, mert túl sok ablakot törtek be a diákok. Cseheknél és Németországban is megjelent hasonló játék. Ez a három kezdetleges kézilabdaszerű játék nagyon népszerű lett Európában.Ebből alakult ki a mai szabályokkal játszó kézilabda. 1936-os berlini olimpián jelent meg először.
A játék célja:a játék szabályainak betartásával az ellenfél kapujába juttatni a labdát, azaz gólt szerezni, illetve az ellenfelet ugyanebben a szándékában megakadályozni.
A kézilabda technikai felosztása: A játékos labda nélküli mozgása, labdával való mozgása.
Labda nélküli mozgás:
-alaphelyzet
-indulás –megállás
-irányváltoztató futás
-cselezés
-futás: előre, hátra, oldalra
-felugrás pároslábbal, egylábbal és leérkezés
-védőmozgás
Labdával való mozgás:
-labdaátvétel, labdafogása
-labdavezetés
– indulás-megállás
-irányváltoztató futás
-cselezés
-labdaátadás
-kapura lövések
Labda átadási fajták:
Egykezes átadás, kétkezes átadás: egykezes-felső-alsó-testmögötti-felugrásos-pattintott átadás, kétkezes: ma már nem jellemző.
Kapura lövések fajtái:
-egykezes felső helyből (büntetődobás)
– egykezes felső felugrásos kapura lövés
-beugrásos kapura lövés
-bedőléses
-bevetődéses
-légi dobás (pl.kínai figura)
-ejtés, pattintott, cunder
Támadás-védekezés taktikája: támadás taktikája (egyéni támadás, cselezés, gólhelyzet kialakítása, kapura lövés- csapat támadás, csapat támadás során különböző előre betanult figurák, gyorsindítás, lerohanás, elzárások, leválások)
védekezés taktikája(csapat védekezés: emberfogásos védekezés, területvédekezés, vegyes védekezés= emberfogás+terület, egyéni védekezés: védővonalon helyezkedés megfelelő távolságban, kitámadás a hatos környékéről, labda megszerzése, elütés, halászás, kisodrás, sáncolás.
Szerepkörök a pályán:
- irányító- feladata a támadás szervezése, átlövő vagy beálló helyzetbe hozása vagy betöréssel kapura lövés
- átlövő feladata a támadás befejezése távoli lövésekkel, beálló vagy szélső helyzetbe hozása, esetenként betöréssel kapura lövés
- beálló feladat az elzárások létrehozása, támadások előkészítése feladással, támadások befejezése bedőléssel vagy bevetődéssel, az ellenfél védelmi rendszerének zavarása
- szélső játékos feladat a támadások befejezése, gyorsindításoknál az első hullámában indul
- kapustevékenység: kézzel, lábbal, kifutással, vetődéssel próbálja megakadályozni az ellenfél kapura lövését
Eredményességet meghatározó képességek: a motorikus képességek, melyek a kondicionális és koordinációs képességek összesége.
Kondicionális képességek (erő, gyorsaság, állóképesség)
Koordinációs képességek (ügyesség, térbeli tájékozódó képesség, ritmus érzék)
Ezen kívül fontos, hogy a játékos jó küzdőképességgel, gyors döntő képességgel és együttműködő képességgel rendelkezzen.
Szabályok:
- a csapat 14 főből áll, egyszerre 6+1 –en vannak a pályán
- játéktér 40 x 20 m
- a kapu mérete 3 x 2 m
- a játéktér vonalai: alapvonal, oldalvonal, középvonal, gólvonal, kapuelőtér vonala (6m), szabaddobási vonal (9m)büntető vonala(7m)kapus határvonala(4m) cserevonal
- játék idő 2 x 30 perc 10 perc szünettel, majd a csapatok térfelet cserélnek
- a játékosoknak egységes öltözetet kell viselniük, amelyből a kapusé eltér
- labdával labdaleütés nélkül 3 lehet lépni
- kétszerindulás szabálya: a megfogott labdát, labdaleütéssel vagy labdavezetéssel nem szabad tovább játszani
- nem szabad az ellenfelet fogni, lökni, ütni, kitámasztani, gáncsolni vagy lábbal akadályozni
- a kapuelőtér vonalán belül csak a kapus tartózkodhat ( védő, támadó nem)
- büntető dobásnál a kapus csak a 4m-es vonalig mehet ki
- büntetődobás esetén az elhangzott sípszó után 3 másodperc alatt el kell dobni a labdát
- gól: ha a labda teljes terjedelmével áthaladt a gólvonalon és csak a kapuelőtér vonalán kívülről, ill. onnan felugorva lehet szerezni
Szabálytalanság esetén.
- figyelmeztetés (sárga lap)egy játékosnak csak egy, csapatnak 3 lehetséges, utána időleges kiállítás
- időleges kiállítás: szabálytalan csere, durva szabálytalanság, szándékos hiba esetén 2 perc, harmadik után kizárás
- kizárás (piros lap): a játékban elkövetett súlyos testi épséget veszélyeztető szabálytalanság miatt, ilyenkor a csapat 2 percig emberhátrányban játszik és a vétkes nem léphet többet pályára azon a meccsen
- végleges kiállítás esetén, ha tettlegesség történik a pályán a mérkőzés végéig emberhátrányban játszik a csapat
Rávezető játékok:
-szabadulás a labdától
-bombázó
-kidobós játékok
-labdacica
-pattintós, leütős kézilabda
– vonal kézilabda