BernyApp
   

2024-től jelentős változásokra számíthatsz az érettségin, új "irodalmi feladatlap" a magyarérettségiben, ami a pontszámok 20%-át adja. Készülj fel velünk rá.

  • ✓ 420 kvízkérdés
  • ✓ végtelen tanulási lehetőség
  • ✓ letölthető összefoglaló pdf-ek
  • ✓ egyszerűen kezelhető applikáció
  • ✓ korlátlan hozzáférés
Tudj meg többet!
Testnevelés érettségi

Sportjátékok témakör – Röplabda

Észak-Amerikából került Európába. Először egy teniszháló felett dobálták a kosárlabdát. 1896-ban letisztult a játék és wolleyball (repülő labda) néven játszották.1924-ben rendeztek bajnokságot az USA-ban, Európában 1938-ban.

A játék célja: egyrészt az ellenfél térfelén a labdát a talajra juttatni, másrészt az ellenfelet ugyanebben a szándékában megakadályozni. A csapatok egymástól hálóval vannak elválasztva, ezért test-test elleni küzdelem a játék során ki van zárva. A labdát elsősorban kézzel továbbítják, ütik vagy pattintják.

A röplabda technikai felosztása: labda nélküli technikai elemek és labdás technikai elemek.

Labda nélküli mozgás:

-alaphelyzet, alapállás

-igazodás a labdához

-felugrás, leérkezés

Labdával való mozgás:

-nyitás (alsó egyenes, felső egyenes, felugrásos, pergetett, horog)

-kosárérintés

-alkarérintés

-leütés

-sáncolás

-gurulások, vetődések (a labda mentése kanálérintés)

  • kosárérintés alkalmazása: nyitásfogadás, támadás előkészítése, feladás aminek célja az ütés(leütés) előkészítése
  • alkarérintés alkalmazása: nyitásfogadás, labdatovábbítás, ütéshárítás
  • leütés célja: a támadás fő eszköze, melynek célja a pontszerzés
  • sáncolás a háló menti védekezés fő eszköze, melynek célja az ütés

 

Támadás-védekezés taktikája

Támadás- egyéni taktika .(nyitás fajtájának megválasztása, leütés fajtájának megválasztása-egyenes leütés, horog leütés, tyúkütés, cseles támadás befejezése- ejtés, gyenge ütés)

csapat taktika: támadást befejező formák, kombinációk megválasztása, ugratások, kerülések alkalmazása(pl. egyfeladós rendszer-kétfeladósrendszer)

Eredményességet meghatározó képességek: : a motorikus képességek, melyek a kondicionális és koordinációs képességek összesége.

Kondicionális képességek (erő= gyorserő, erőállóképesség, gyorsaság=reakció, mozgás, mozdulat, állóképesség= középtávú állóképesség, ruganyosság=ugróerő)

Koordinációs képességek (ügyesség, térbeli tájékozódó képesség, ritmus érzék, labdaügyesség, mozgásügyesség)

Meghatározó szerepe van az antropometriai méreteknek: testmagasság, végtaghossz.

Szabályok:

-a csapat 12 főből áll a csapat, pályán 6 játékos van egyszerre

-a mérkőzés 3 nyert játszmáig tart, egy játszma 25 pontig, vagy mindaddig amíg 2 pont különbség nem lesz, egyenlő játszmaállás esetén az utolsó játszmát 15 pontig vagy mindaddig amig 2 pont különbség nem lesz.( nincs döntetlen)

-a játékterület négyszög- pályaméret 18 x 9 m

-légtér min.7 m

-vonalak: alapvonal, oldalvonal, középvonal, támadóvonal(3m)

-a két térfelet háló választja el, magassága női.2,24m ffi.2,43 m

-a háló két végén antenna

-felállás a pályára, első sorköteles, hátsó sorköteles, (nyitó játékos áll az 1 helyen, előtte az első sorban 2 helyen stb).)

-csak egy kézzel szabad nyitni (nincs nyitó zóna, az alapvonal mögül bárhonnan szabad nyini)

-ha egy csapat megszerezte a nyitás jogát, a nyitás előtt az óramutató járásának megegyezően egy hellyel tovább lép (forgás).A nyitást a nyitóhelyre kerülő játékos végzi el.

-a játék nyitással kezdődik a labda játékon kívül kerüléséig

-a játék menete-nyitás- nyitásfogadás-támadás előkészítése-feladás-befejezés általában ütéssel

-a csapat 3-szor érhet a labdába, egymás után 2-szer nem szabad beleérni

– a test bármely részét érheti a labda, de csak akkor szabályos, ha elpattanó

-a hátsó sorköteles játékos csak a támadóvonal mögül üthet

– liberó játékos csak védekezhet (nem nyithat, nem sáncolhat, bármikor cserélhető, megkülönböztető színű mezben kell lennie)

-a hálóba kerülő labda megjátszható, ha az érintés a három érintésen belül van

-nyitás nem üthető meg, csak a háló szintje alatt lehet megjátszani

-a sánc nem számít bele a 3 érintésbe

-pontszerzési lehetőségek: a labda az ellenfél területén a földre esik, ha az ellenfél hibát követ el (rosszul ér a labdába, belenyúl a hálóba, támadóvonalra rálép ütés közben, kettős érintés, felezővonalra rálép, tapad a labda érintésnél, hibás csere, hibás forgás)

Rávezető játékok:

  • léggömbbel (labda alá helyezkedés)
  • kidobós játék leütéssel
  • tartsd a levegőben a labdát(meghatározott érintéssel)
  • alkartenisz
  • röptenisz alacsony háló felett, érintés után egyszer lepattanhat a labda (érintések gyakorlására nagyon jó)
  • zsinórlabda (szabályok tanítására is jó)
  • szabadulás a labdától (kosár, alkar, alsó egyenes nyitással az ellenfél területére juttatni minél gyorsabban a labdát)

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük