1. Élete – szemelvények
- 1776. máj. 7. Hetye
- középbirtokos nemesi család
- 1799 Dukai Takács Zsuzsanna – házasság
- 1804 költözés Niklára
- Kis János fedezte fel benne a költőt
- 3 költeményt küldött Kazinczynak
- 1808 maga, a költő, jelentkezett Kis Jánosnál (77 vers – teljes verseskötet) átadta Kazinczynak (nyomtatás támogatása) => megindul a levelezés kettejük között
- 1836. febr. 24. Nikla
2. Általános jellemzők
- 1813 első kötet
- 1816 második kötet
- 1817 Kölcsey recenziója (= műbírálat) => elhallgat benne a költő, csak prózai műveket alkot
- helye a magyar irodalomtörténeti folyamatban
- alapélménye életformájából ered => kettősség jellemzni
- magány – „szellemi hontalanság”
- nappal mintagazda éjjel költő
- falusi földesúri életforma ideálvilág (= teremtett világ a verseiben)
- alapélménye életformájából ered => kettősség jellemzni
- a klasszicizmus és a romantika határán alkot
- 3 pályaszakasz
I. 1808-ig
- saját törvényei szerint alkot
- horatiusi ódák klasszicista versek: műfaj, ókori mester követése (közösségi érdekeltségű)
- elégiák vágy valóság (személyes lét szintje; romantikus alapélményből fakad)
II. 1808-1817 között
- Kazinczy hatása: a felvilágosodás értékei felé fordítja Berzsenyi figyelmét
- főleg klasszicista versek
- episztolák, epigramma (gondolati líra, klasszicista stílusban íródott)
III. 1817-1836
- Kölcsey recenziója => elhallgat benne a költő
- képalkotási módszerek bírálása, mert romantikusak => fantázia kell a metaforák elképzeléséhez
- főleg prózai művek
- 1825. Tudományos Gyűjtemény: Észrevételek Kölcsey recenziójára
KLASSZICISTA ELEMEK | ROMANTIKUS VONÁSOK |
|
|
3. Berzsenyi Dániel elégiái
a) életrajzi háttér
- 1804 Nikla
- 1809-től hipochondria (betegségtudat)
- kedélybetegség, reménytelenség, szellemi hontalanság
- 8-10 vers ezeket ő nevezi elégiáknak
- alaptémája:
- mulandóság (idő)
- végzet, halál
- szerelem elmúlása
- magány
- életből kikopott értékek
b) A közelítő tél
- 1804-1808 között
- elégia
- hangneme rezignált
- idő- és értékszembesítés
értéktelített múlt értékhiányos jelen értékveszteségi folyamat (negatív festés módszere)
- eredeti címe Az ősz Kazinczy tanácsára (hatására) változtatta meg
- „közelítő tél” = Az ősz ( statikus – állóképszerű – kép)
többet fejez ki fenyegetettség
- szerkezete logikus
- 1-3. vsz. pictura az ősz, a természet leírása; értékhiány és -pusztulás
- változatosan szövi össze azt, ami elmúlt és ami itt maradt => az őszi táj lehangoló képe (kifejezi az elmúlást, az évszakot)
- auditív eszközök: „Tarlott bokrai közt sárga levél zörög.” r hangok = levelek zörgése
- negatív festés módszere
- 6 tagadószó, 6 tagadó ige => elmúlás
- múlt és jelen, élet és gyász komor, vigasztalan hangulata adja
- általános megfogalmazással zárja le az 1. részt
- 1-3. vsz. pictura az ősz, a természet leírása; értékhiány és -pusztulás
itt – nemrég minden – most
öröm új dala szomorú, kiholt
az ellentétes szerkezet a romantika kedvelt kifejezőeszköze
- 4. vsz.
- általános tétel megfogalmazása
- az idő filozófiája (Horatius)
- madár metafora: az idő észrevétlenül tovasiklik, minden csak egy pillanatig tartó tünemény (romantikus vonás a madár-metafora használata)
- általános pusztulás kifejezése egy hasonlatban történik (összekényszeríti a mindent és a kist)
„Minden csak jelenés; minden az ég alatt,/Mint a kis nefelejcs, enyész.”
- 5-6. vsz.
- saját életére vonatkoztatja az előbbi tételt, az elmúlást
- ifjúsága örökre eltűnt szomorú lemondás
- a közeledő téllel megszakad a természet és emberi lét párhuzama => az embernek nem lehet új tavasza, az eltűnt ifjúság szépségeinek nem lehet már részese
- „béhunyt szem”: örömök, szerelmek észrevételének képtelensége => az élet szépségeit már nem veszi észre
- Lolli a szerelem jelképe
- koszorú bimbaja, szép tavasz, nektár, zsenge virágok, kikelet az elmúlt ifjúságra vonatkozó képek; visszautalnak a verset indító három strófaegyes részleteire
- 4. vsz.
c) Levéltöredék barátnémhoz
- 1804-1808 között
- elégia
- verselése eltér az eddigi költeményeitől, mert nem antik strófaszerkezet jelenik meg, hanem ütemhangsúlyos (magyaros) verselés – négyütemű tizenkettes
- a címzett Dukai Takács Regina
- cím
- töredéket ígér, de befejezett a mű
- episztolára utal (van megszólítottja), de a személyes lét szintje jelenik meg => elégia
- oka: feszültségkeltés szándéka
- a látható szöveg: az utolsó versszak ötsoros
- oka: a mondanivaló szétfeszíti a formát (Arany Jánosnál is jelentkezik ez)
- a töredék romantikus vonás (az életből hiányzik a teljesség)
- 1. vsz.
- magány – „elvesztettem” és „nem vagy velem” negáció (=hiány)
- beszédhelyzet: lírai én te (barátné)
- fiktív (kitalált) párbeszéd
- a kérdés elutasítása után válaszol a költő
- 2-5. vsz.
- a
- az egyéni lét összegzése
- létösszegző elégia
- „Lefestem…” szüret – este
- szüret betakarítás (vég), vígság hiánya
- este nap vége
- családjának tagjai már nyugovóra tértek, ő az „agg diófa” alatt ül (az elmúlás hangulata)
- 3-4. vsz.
- „kanócom pislogó lángjai” – „szebb lelki világ szent órái”
- képzelet (vágyak megjelenítése a belső világban, de ez nem a valóság, a valóságtól független, elfordul a való élettől és létrehoz egy másik belső világot) => elfordul a jelen sivárságától
- emlékezet felidézi azokat az élményeket, amelyek „eltűnt örömei”
- „kanócom pislogó lángjai” – „szebb lelki világ szent órái”
- 5. vsz.
- életsorsa jelképpé emelkedik
- visszautal az előző gondolatokra => párhuzam (2.,3. és 4. versszak)
- szüreti est = öregedés
- kanóc pislogó lángja = kihűlő szerelem
- őszibogár búsongó zümmögése = melankolikus líra
- nincsenek antik utalások
- a falusi elvonultságát, lelki társtalanságát, egész életének szomorúságát festi le => létösszegző vers
d) Osztályrészem
- elégico-óda: egy olyan költemény, amely két műfaj (elégia, elégikus óda) határán áll, hangneme többnyire elégikus
- létértelmező vers, számvetésvers: az egyéni életét próbálja meghatározni a létezésben, végiggondolja az életét, annak nagy fordulatait értékeli, számot ad róla a versben
- versformája szapphói strófa
- három és fél ereszkedő versláb először a hangsúlyos, majd a hangsúlytalan
- szerkezete
- I. rész 1-2. vsz.
- II. rész 3-5. vsz.
- III. rész 6-7. vsz
- I. rész 1-2. vsz két-két rövid, véglegességet sugalló tömör kijelentő mondat
- a hajó – az élet metaforája, toposza
- emberi életút = veszélyes tengeri hajózás
- az okosan kormányzott hajó a középutat választja (arany középszer): kerüli a túlzott ovatosságot, a sziklás-zátonyos part közelségét, ám nem tör vakmerőn előre (Horatius: Licinius Murenához II. 10.)
- partra szállás = megállapodottság
- az 1. versszak allegória: a hajó metaforát részleteiben kibontja
- utal Odüsszeiára ”Charybdis”
- kulcsszó a BÉKE
- jelentése: a „TÜNDÉRKÉP” elhagyása (képzelet, álmok, vágyak)
- a „heves ifjú” számára az „elzárt hely”(egyfajta védettség, de ott rejlik az ifjúságról való búcsúzás fájdalma) kényszerítő erővel bír
- felnőtté vált => lezárult egy szakasz az életében
- ráeszmél az idő visszafordíthatatlanságára
- jövő idejű igék (2. vsz.) új életformára való felkészülés
- a hajó – az élet metaforája, toposza
- II. rész 3-5. vsz.
- önvigasztalás, a „boldog megelégedés” illúziójában ringatja magát
- értékszembesítés
- földbirtokos élet kiegyensúlyozott családi élet boldogsága
- görög tájak, városok pompázata, Horatius tiburi birtoka a költő osztályrészül jutott sorsa
- felsorolja, amije van
- kérdés formájú állítás ”Kegyes istenimtől/Kérjek-e többet?”
- a földesúri mellett vagy ellen valami másra, teljesebbre vágyik
- 5. vsz. nyugalom megelégedett a költő önmagával => a sorsába beletörődik
- végzet (=fátum) ami elrendeltett, az bekövetkezik (Zeusz-Jupiternek sincs hatalma a végzet felett)
- III. rész 6-7. vsz.
- nem a kalász, nem a szőlő, nem a tárgyak adják az igazi értéket, hanem a szellemi dolgok (költészet, múzsák)
- a költészet a legértékesebb számára (Camoena = a görög múzsáknak megfelelő itáliai istennők)
- megelégedettség feltétele, a költészet jelenléte tökéletesség; olyan létszféra, amelyben a lírai-én meg tudja szólaltatni a vágyait
- „Essem” nyomatékos elem (ismétlés)
- fájó, véletlenszerű az esés
- kietlen, életre alkalmatlan területek ellentéte
- „Grönland örökös hava” hideg Camoena meleg keble lesz az
- „forró szerecsen homok” Camoena hűvős ernyője lesz ott
- ezek az ellentétek romantikus képek => azt fejezik ki, hogy a költészet ad
- az elégikusság a vers záró részében a legtökéletesebb
4. Berzsenyi Dániel emlékmúzeum – Nikla
- 1811-ben épült
- 1954-ben alakították ki a múzeumot
- a költő személyes tárgyait és levelezésének dokumentumait vehetjük szemügyre
- megtalálhatók az ország különböző vidékeire a költőtársakhoz írott levelei, valamint költeményeinek kéziratai és nyomtatott változatai
- a ház előtti virágok között a költő mellszobra fogadja a látogatót
- a kertben még ma is áll a Berzsenyi Dániel által 1814-ben ültetett szelídgesztenyefa