Irodalom érettségi

Moliére, a francia klasszicista dráma

Klasszicizmus:

  • először Franciaországban jelent meg, a XVII. században
  • XIV. Lajos (Napkirály) támogatta a művészeteket 
    • udvarába művészeket gyűjtött (Moliére is itt élt)
    • rajongója volt a klasszicizmusnak
  • szokták a reneszánsz folytatásaként értelmezni
  • nagyon letisztult, egyszerű stílus (barokkal szembefordul)
  • erős antik hatás
    • követték az ókori tematikát, verselést (időmértékes)
  • a szabályokat az alkotás normáinak tartották
    • minél jobban követi a szabályokat, annál jobb a mű
  • kedvelt műfajok: eposz, óda, tragédia
  • a drámákat hármas egység alapján építik fel – 1 hely, 1 nap, 1 cselekményszál
  • klasszicista felfogás szerint a művészet mércéje: logika, rend, egyszerűség, antik elemek…
  • eszmei háttere a racionalizmus
    • a világot két részre lehet osztani: megismerhető és megismerendő
    • fontos maga a megismerő – az ész, az elme
    • az ember annyit foghat fel a fizikai világból, amit megfigyel vagy megismer
    • arra kell törekedni, hogy minél több mindent megvizsgáljunk és kételkedjünk
    • Descartes: a tapasztalás, megismerés ész nélkül semmit sem ér (Cogito ergo sum)
    • Pascal: természet végtelen, de az emberi értelem véges -> ennek felismerése, elfogadása nagy érdem

A klasszicista drámai újítások az antik drámához képest:

  • nincs kar, zene
  • rímes verses forma, francia alexandrin
  • a szereplők végletes jellemek
  • csak arról szól ami lényeges( nincs kitérő, más téma) szerelem, becsület konfliktusa

Francia klasszicista színház:

  • antik témák kerülnek elő
  • vagy csak komédia vagy csak tragédia
  • virágzott a színjátszás (első kőszínházak-> megvilágításra volt szükség -> fáklyák)
  • hármas egység
  • mértéktartás: kevés esemény játszódik a színpadon, a többit a szereplők elmesélik
  • 5 felvonásos klasszikus tagolás jellemző – 5-ös tagolás
  • van függöny, nincs díszlet, nők is játszhattak
  • előzmény: commedia dell’arte (tipikus szereplők) (Moliere vígjátékaiban)
    • 16. századi Itáliából
    • eredetileg rögtönzésre épülő bohózat 
      • van cselekményváz, de nincs megadott szöveg -> rögtönöztek -> tehetséges színészek kellettek
    • vannak szereplő típusok:
      • szolgák (=zanni) – comedia dell’arte lelke, ostoba vagy tetteti magát, gúnyt űznek belőle – bosszút áll, szereti a bonyoldalmakat
      • urak 
        • dottore – tudálékos, fecseg, rosszul idézget – komikus
        • pantalone – mindig szerelmes, gyakran együgyű kereskedő
      • sorsüldözött szerelmespár
      • szubrett (cserfes szolgálólány) – szerelmesek segítője

Moliére:

  • XVII. századi Franciaországban élt és alkotott
  • nagyapja ismertette meg a színészet és a színház világával
  • komédiákat preferálta az akkoriban népszerű tragédiákkal szemben
  • darabjaiban egy-egy emberi gyengeséget állított a középpontba, ezt tette nevetségessé, ezzel célja az emberek fejlesztése (megjavítása)
  • 1650 körül lett sikeres, ismert – elnyerte a király kegyét
  • művei pl.: Képzelt beteg, Tartuffe, Fösvény, Tudós nők
  • rezonőr -> elmondja hogyan kéne cselekedni, kommentál és jó tanácsokat ad

Tartuffe:
– Vígjáték

  • keletkezés: 
    • első változatot a versailles-i ünnepségeken mutatták be
    • botrányt kavart – a vallást figurázta ki -> át kellett írnia
  • 1669-ben bemutatták az új verziót
    • eredetileg Tartuffe győzedelmeskedett, az új verzióban a király embere
  • klasszikus elemek:
    • hármas egység
    • sok minden a színpadon kívül történik
    • ésszerűség fontos
    • deus ex machina („isteni közbeavatkozás”)
    • rend, harmónia visszaáll a végén
  • műfaja: komédia
    • ókorban: gúnydal
    • középkorban: minden olyan hosszabb cselekményű alkotás, ami szomorúan vagy bonyolultan kezdődött, de szerencsésen zárult
    • ma: olyan drámai mf, amely a látszat-valóság ellentéten alapul, és álérték vagy értékhiány lepleződik le benne
    • hősei: hétköznapi, átlagos alakok
      • viccforrás: jellembelim hiányosság (nincsenek vele tisztában vagy erénynek tűntetik fel)
    • általában ☺ befejezés
    • kizárt mozzanat: halál, brutalitás
    • KOMIKUM (meghatározó eleme)
      • helyzetkomikum: nem belső tul., hanem külső külső hatás miatt válik nevetségessé a szereplő (pl. Orgon az asztal alatt)
      • jellemkomikum: a szereplő belső/külsp tulajdonsága miatt nevetséges

Szerkezete:

Expozíció:

  • Egy sokszereplős, mozgalmas jelenettel indul. Majdnem minden szereplő itt van, csak a két fő nem. (Tartuffe, Orgon)
  • zseniális expozíció, in medias res családi vitával kezdődik, a veszekedésből kikristályosodik az értékrend, megismerjük a két „tábort”.
  • Orgon édesanyja, Parnelle-asszony kezdi el ócsárolni a családtagokat (Tarteuffot dicsőíti -> a többiek nem kedvelik, mert álszent), így különül el a két tábor. A többiekkel ellentétben álló asszony, és Orgon megtévesztve szolgálják ki a koldusként oda kerülő Tartuffe-öt. A családfő szerepét Orgon szinte teljesen átengedte Tartuffe-nak, aki álszentségével már egy egész vagyon ellopott tőle.

Bonyodalom:

 

  • Orgon terve: Mariane és Tartuffe házassága, hogy T.-t még szorosabban családjához kösse.
  • Orgon azt hiszi, hogy ő az erkölcs példaképe, pedig a házasság ésszerűtlen és erkölcstelen.
  • Ekkor kezdődik meg az összefogás az álszent zsarnok ellen.

Kibontakozás:

 

  • III. felvonás II. jelentében megjelenik Tartuffe -> nem hiteles, nevetséges a megjelenése. Önsanyargató középkori szerzetes képében szeretne tetszelegni, de mindenki tudja /kivéve Orgon/ hogy csak megjátssza magát.
  • Tartuffe nyíltan szerelmet vall Elmirának.
  • Damis leleplezi őket.
  • Mártírnak adja elő magát Tartuffe, terve tökéletesen beválik, a házasságtörést bevallja, s Orgon előtt a világ minden bűnét magára öltő mártír képében tetszeleg. Ezután Orgon a fiát kitagadja, ennyire ostobának még soha nem láthatta a néző Orgont, fiától elveszi a családi vagyonát s Tartuffe nevére íratja, ekkor Cléante próbál rá hatni eredménytelenül. Ekkor veszi a kezébe az ügyet Elmira.
  • A darab legkomikusabb jelenete, mikor az együgyű Orgon az asztal alatt rejtőzve lett tanúja szeretett kedvence erotikus  udvarlásának. Az itt megjelenített helyzetkomikum, nevettető és a néző szellemi fölényét sugalló hatása a Moliére által létrehozott szokatlan szituációkból származik.
  • IV. felvonás: Tartuffe ebben a részben már veszélyessé, félelmetessé vált, mivel-noha sejtett valami átverést-nem titkolta erkölcstelen vágyait. Az ilyen ember bármire képes lenne. Orgon azonban korábban minden vagyonát Tartuffe nevére írta, s emellett még inkább nyugtalanítja egy bizonyos kazetta, így a darab komikus légköre fenyegetővé, szinte tragikussá válik.

 

Tetőpont:

  • Kilakoltatás jelenete, Tartuffe már érkezik a rendőrtiszttel, de Orgon helyett T.-t tartóztatják le-a király egy régóta keresett bűnözőre ismert rá benne-kettős leleplezés!
    1-
    A vallásos jámborság mögé rejtőző, ám gátlástalan Tartuffe.
    2-a zsarnok apáról, aki saját akaratát érvényesítené a családban, miközben félrevezethető, rászedhető, naiv.

 

Megoldás:

  • Tartuffe-öt lecsukják
  •  deus (rex) ex machina – a történetek egy jellemző eleme, egy meglepő, nem várt esemény, amely hirtelen teljesen megold egy addig megoldhatatlannak vélt bonyodalmat. A Tartuffe-ban a király beavatkozása.

szereplők:

  • Dorine: szókimondó, tapasztalt, eszes, őszinte, szarkasztikus, talpraesett, éles látású
  • Pernelle asszony Orgon anyja
  • Elmira Orgon felesége
  • Orgon: jószívű, naiv, ostoba, makacs, gyenge, hiszékeny, akaratos
  • Damis (Orgon fia)
  • Marianne (Orgon lánya): szófogadó, engedelmes, bizonytalan, befolyásolható, alázatos, bátortalan
    • Valérral: sorsüldözött szerelmesek
  • Tartfuffe: képmutató, álszent, hazug, kapzsi, manipulatív, körmönfont, ravasz, csaló (kivéve: Elmirával – gyengébb-> szerelmes belé)
  • Cléante (=rezonőr, az író szócsöve, az ő látásmódját közvetíti): ésszerű, okos, racionális, őszinte, hatérozott, higgadt, segítőlkész, hűséges, jó tanácsadó, tapasztalt


  • verselés: ALEXANDRIN versformában íródott
    • 12 szótagos sorok, felénél sormetszet
    • főként jambusok
    • páros rímelés: a-a-b-b

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük