Az Őszikék balladáiban tovább élnek a nagykőrösi balladák motívumai, a kialakított balladai szerkezetek. Megváltoznak azonban a témák: nincs bennük egyetlen történeti sem, de feltűnően gyakran fordul elő bennük meghatározó elemként a bűn és bűnhődés motívuma.
Az elbeszélő hangja nem tragikus, hanem megértő, humánus, elégikus. Még inkább háttérbe szorulnak a cselekmény bizonyos mozzanatai, szaggatottá, töredezettebbé válnak a balladák.
8 ballada található a ciklusban: 1. Tengeri-hántás
2. Az ünneprontók
3. Éjféli párbaj
4. Híd-avatás
5. Vörös Rébék
6. Népdal
7. Tetemre hívás
8. A képmutogató
Tengeri-hántás (1877. július 15.)
Első változat: 50-es évek
1880-ban jelent meg az Árvízkönyv Szeged javára c. kiadványban.
Többszólamú ballada.
Cím: korabeli falusi tevékenységre utal.
Késő őszi estétől éjfélig tartó, a szabadban végzett falusi tevékenységet vázol fel.
(Kukoricafosztás: Szent Mihály napjától /szept. 29/ Szent Györgyig /ápr. 24./ tartó időszak, amikor is mindig más házban gyűltek össze az emberek. A nők a betakarított kukoricát megfosztották leveleitől, a férfiak fonatokat készítettek a kukoricacsövekből. Munka közben énekkel, történetekkel szórakoztatták egymást. A házigazda étellel kínálta a dolgozókat, néha zenészeket is fogadott, és a munka után táncmulatságot rendeztek.)
Elsődleges elbeszélő: a balladamondó narrátor, ő az 1. és utolsó vsz.-ban szólal meg.
Másodlagos elbeszélő: a közbülső szakaszokban, ő mondja el Dalos Eszti és Tuba Ferkó történetét.
A párbeszéd az elbeszélő és hallgatósága között alakul ki.
Közbevetések, kiszólások: gondolatjellel jelölve; a mesélő rászól a fiatalokra, vagy felfigyel valamilyen külső jelenségre, amely szimbolikus kapcsolatba hozható a mesével. Szaggatottá teszik az elbeszélést; metaforikus jelentéseikkel megszüntetik a balladai homályt, vagyis a mozaikosan elbeszélt történetet össze tudjuk rakni.
Szimbólumok: vörös – fekete; kuvik; hangszimbolika
Zárlat: misztikum világába emeli a történetet.
Értelmezés: tanító szándékú is lehet vagy
lehet tragikus szerelmi történetként egy kísértethistória előjátéka vagy
egy babonás falusi közösség hagyományőrző megnyilvánulása.