Bevezetés:
Eszkatológia: az egyén és a közösség végső dolgaival foglalkozó tudomány.
A kinyilatkoztatás szerint a halál nem megszűnés, hanem beteljesülés. Jelen életünket eszkatológiai feszültségben éljük: már megváltott, de még nem beteljesült állapot.
A kinyilatkoztatás rendkívül visszafogott a részleteket illetően, de az emberi képzelet ezt szívesen kiszínezi.
Fontos a fogalmi tisztázás, ún. hermeneutika: a filozófia ága, a fogalmi meghatározás filozófiája.
A megismerésen túli világról beszélünk e világ kifejezéseivel.
A halál ténye: A halál az egyén totális kudarcam botrány, még a szót sem ejtjük. A kinyilatkoztatás szerint a halál a bűnelkövetés és érdemszerzés vége, új élet kezdete.
Jézus sok helyen elhangzó ígéretei: (Jn)
„Aki bennem hisz, ha meghalt is élni fog”
„Én vagyok a feltámadás és az élet”- Lázár feltámasztásakor mondta
Emberi megközelítésben teljesen hihetetlen ez , de
- az ember földi tervei mindig túlhaladnak földi életünkön és a végességen, a jövőnek dolgozunk.
- érzelmi világunk is ilyen, sokszor mondjuk: bárcsak örökké így lenne. A sírfeliratok is az örökkévalóságra utalnak.
Kifejtés:
Emberi gondolkodásunktól nem idegen az örök lét gondolata.
A Szentírás pontos fogalmai: Bios és Zoé.
A külön ítélet és következményei:
- a menyország, a célba érés állapota
- a pokol, az egyén Istent elutasító döntése
- a purgatórium, a tisztulás állapota.
Az utolsó ítélet, mint Jézus második eljövetelének közösségi megnyilvánulása időpontja ismeretlen.
Az új ég és új föld, a Jelenések könyve.
A test feltámadása, mint a személy feltámadása.
A temetés szertartása:
Szentelmény, amely megadja az emberi testnek a végtisztességet és az egyház közbenjárásával kéri Isten irgalmát.
Bárki, világi személy is temethet.
Búcsúvétel a ravatalozóban:
- kezdő ének
- igeliturgia: evangélium vagy olvasmány zsoltárral
- végső ajánlás és búcsúvétel: (mint az idézet), homília
- gyászmenet
A sírnál:
- a sírhely megáldása (2.idézet)
- sírba helyezés, hitvallás: elhantolás
- befejező szertartás: nunc dimittis: Agg Simeon imája, a papi szerzetesi zsolozsma ezzel zárul este.
Befejezés:
Az elhunytért bemutatott szentmise áldozat „többet ér” a legszebb temetésnél.
Hinnünk kell, hogy a halál nem az individuum totális kudarca, hanem találkozás Jézussal.
Teilhand de Chardin: jezsuita, ő hozta egységbe az evolúciós elméletet a teremtéstörténetet.
Pilinszky János versei