Hittan érettségi

A szentségek, mint az egyház kegyelemközvetítői

A földi Jézus után itt maradt a látható egyház, ami az Isteni jelenlét kiváltságos, de nem kizárólagos helye, minden szentség forrása, ezért alapszentségnek hívjuk.

Szentségek: szent jelek, amelyek Krisztus rendeléséből láthatatlan kegyelmet közvetítenek. A feltámadt Úr egyetemes megjelenései, hűségének 7 pecsétje.

ex opere operato történik: objektíven önmaga erejéből közvetít kegyelmet.

eredete: latin sacramentum és a görög mysterium szóból

Szentelmény: az egyház imádsága által közvetít kegyelmet. ex opere operatis pl. temetés, hamvaszkodás (hamvazás), ház szentelés.

Különbség van térbeli és igazi jelenlét között: az emberi személy csak a kommunikáció jellemében létezik. Ilyen szimbólumok a szentségek is.

A szentségek kapcsolódása az emberi lét fordulópontjaihoz: születés-halál, nagykorúság, bérmálás, betegség, elbukás, bűnbocsánat.

A 7 szentség:

  • keresztség
  • bérmálás
  • eukarisztia
  • bűnbocsánat
  • betegek kenete
  • egyházi rend
  • házasság

Csoportosításuk:

  • Beavató: keresztség, bérmálás, eukarisztia
  • Megismételhető: bűnbocsánat, eukarisztia
  • Nem megismételhető: keresztség, bérmálás, egyházi rend
  • Relatív megismételhető: házasság (ha özvegy), betegek kenete (új betegség)
  • kegyelem adó: keresztség, bűnbocsánat, betegek kenete

Felvétele: gyümölcsöző és nem gyümölcsöző.

Minden szentségnek van anyaga és formája, együtt, láthatóan, hallhatóan.

Kiszolgáltató magatartása: elsődlegesen Krisztus, másodlagosan az egyház tagja, aki szándékosan és jogosan cselekszik.

Felvevője: az a személy, aki egyértelműen kifejezi a szándékát.

A szentséget kiszolgáltathatjuk feltételesen is.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük