- A mű rövid bemutatása
- Madách egyetlen remekműve, minden kor számára van érvényes mondanivalója
- filozófiai jelleg: nem csak nemzeti kérdések felvetése, hanem az egész emberiségre kiterjedő
- Műfaja:
- drámai költemény: „világdráma” „emberiség költemény”
- hőse maga az emberiség, melyet vagy egy konkrétan jellemzett ember vagy egy mitikus alak jelképez
- az emberiség nagy problémái
- filozófiai kérdéseket boncolgatnak:
- Mi az emberi lét célja?
Van-e lehetősége az emberi haladásnak? Mik az eszmék, érzelmek, küzdelmek jelentőségei?
- Mi az emberi lét célja?
- Goethe: Faust
Byron: Manfréd
Vörösmarty: Csongor és Tünde - „lírai dráma” romantikus műfaj
- drámai költemény: „világdráma” „emberiség költemény”
- Keletkezése:
- 1859-1860
- Arany János először félreteszi, majd később felismeri értékeit, javaslatokat tesz
- „csüggedés-korszak végén s egy újra reménykedő korszak hajnalán”
- Keletkezése:
- Források:
- válság
- lelki-világnézeti válság: (szabadságharc bukása)
- személyes csalódások: (Nőrévének családját meggyilkolják, Felbomlott házasság)
- természettudományok fejlődése új „tanítások” (a Nap kihűl, az emberi faj elpusztul)
- válság
- Források:
- Szerkezete:
- színekre osztott (15.)
- keretszínek – bibliai színek (A mennyben, a paradicsomban, a paradicsomon kívül)
- 1. szín – 3. szín, 15. szín
- kérdésfeltevések + válaszok fogalmazódnak meg
- történelmi/történeti színek
- 4. szín – 14. szín
- eszmék harca
- keretszínek – bibliai színek (A mennyben, a paradicsomban, a paradicsomon kívül)
- színekre osztott (15.)
- Szerkezete:
- A történeti színek általános bemutatása
- A szereplők jelentősége a műben
- Madách két lényét testesíti meg Lucifer (racionalista) és Ádám (idealista)
- Lucifer alakja
- szerepe módosul, Ádám nem közvetlenül kerül vele összeütközésbe
- Ádám társa, kísérője
- nagy igazságok kimondója
- a „fagylaló észt”, a rideg tudomány képviseli
- Ádám és Lucifer vitája végig vonul az egész művön
- egymással szemben álló eszméket, értékeket képviselnek
- Ádám alakja
- idealizmus
- hinni akarás jellemzi
- minden színben más eszme lelkesíti, majd csalódnia kell
- Éva alakja
- a természetet képviseli
- romlást vagy menekvést jelent Ádámnak
- Madách általa fogalmazza meg hogy mi a szerepe a nőnek
- nem vitapartnere Lucifernek
- A „hegeli” filozófia hatása
- Hegel német filozófus elmélete
- egy- egy vezéreszme határoz meg egy- egy történeti korszakot
- a dialektikus fejlődés hármas fokozata
- tézis: megjelenik az eszme
- antitézis: az eszme állást foglal magával szemben (megvalósulása során eltorzul)
- szintézis: az eszme visszatér önmagába
- Madách Tragédiájából hiányzik a szintézis (tehát csak az eszme kialakulása és változása jelenik meg)
- Az alapkonfliktus: Ádámban megfogalmazódik egy eszme, csalódik benne és általában ennek hatására megfogalmazódik egy új nagy eszme
- „ellentétes építkezés”
- A szereplők jelentősége a műben
- A történeti színek és eszméik alakulásának részletes bemutatása
A múltat, Madách jelenét és az elképzelt jövőt tárják fel
- A múlt színei (4. szín – 10. szín)
- 4. szín: Egyiptom
- Ádám, mint fáraó, Lucifer, mint minisztere, Éva, mint rabszolganő
- Ádám: „Űrt érzek, mondhatatlan űrt”
- ifjú fáraóként minden dicsőség övé, de boldogtalan
- Éva: „Halk a jajnak szava, S a trón magas.”
- Éva felnyitja szemét, meghallja a nép fájdalmas sikolyát
- megjelenik az egyeduralom eszméje: „Milljók egy miatt”
- Éván keresztül rádöbben hamis eszméjére
- „– Ím, legyen szabad /A szolganép.”
- Éván keresztül rádöbben hamis eszméjére
- 4. szín: Egyiptom
- A múlt színei (4. szín – 10. szín)
- a szín végére Ádámban megszületik a szabadság eszme (demokrácia)
- 5. szín: Athén
- a szabadság eszme (torz) megvalósulása
- Éva: Lucia, Miltiádész hadvezér neje,
- Ádám: Miltiádész
- a nép szabad jogilag, de valójában nem , demagógok által van befolyásolva
- vezetőjüket, a szabadság védelmezőjét (Miltiádészt) halálra ítélik
- Ádám: „E gyáva népet meg nem átkozom/Az nem hibás, annak természete,/ Hogy a nyomor szolgává bélyegezze,/S a szolgaság vérengző eszközévé/Süllyessze néhány dölyfös pártütőnek./Csak egyedül én voltam a bolond,/Hívén, hogy ilyen népnek kell szabadság. „
- Ádám csalódásából a gyönyörbe menekül (hedonizmus)
- megtagad minden eszmét és erényt
- Ádám : „Örűlj, mulass, tagadd meg az erényt”
- 5. szín: Athén
- 6. szín: Róma
- nem egy eszme, hanem egy életforma: hedonizmus
- élvhajhászás
- kéjencek és kéjnők züllöttségét mutatja be
- Ádám nem leli örömét benne
- Éva: „Legédesebb percünkbe is vegyűl /Egy cseppje a mondhatatlan fájdalomnak/ Talán sejtjük, hogy az ily perc – virág,/ S így hervatag.”
- Ádám: Ah, érzem mást is kér a lélek, Mint dagadó párnákon renyhe kéjek;
- megjelenik Péter apostol és visszahozza az erkölcsi rendet
- Ádám rádöbben az eszme hamisságára, a testi szenvedélyek kielégítésé nem teszik boldoggá
- 6. szín: Róma
„Fel hát csatázni, fel hát lelkesülni/Az új tanért. Alkotni új világot,”/Melynek virága a lovag-erény lesz”
- új eszme: a kereszténység
- szeretet, testvériség
- lovagi eszme
- új eszme: a kereszténység
- 7. szín: Konstantinápoly
- kereszténység
- Ádám: Tankréd – a keresztes hadjáratokból tért vissza Bizáncba
- (Ádám szállást kér, de polgárok félnek tőle, mert azt tapasztalták, hogy a kereszt vitézei gyakran rablókként viselkedtek, segítséget kér az egyháztól, de az nem ér rá így csekélységekre, eretnekeket éget)
- az egyház tanításai merev embertelen dogmákká váltak
- Mi az egyház feladata?
- Madách szerint az egyház feladata a keresztényi szeretet gyakorlása, nem az eszmék védelme
- szerelmét bezárják a zárdába (Éva) kiábrándul, innen kezdődően nem cselekvő, hanem passzív figyelő
- Mi az egyház feladata?
- 7. szín: Konstantinápoly
„Ne lelkesítsen többé semmi sem/Mozogjon, a világ amint akar, /Kerekeit többé nem igazítom/ Egykedvűen nézem botlásait”
- a tudományba menekül Ádám
- 8. szín: Prága I.
- Ádám, mint Kepler, Éva, mint Kepler felesége: Müller Borbála
- a tudomány híve
- Ádám: „Kétség van-e hát szellem tudás?/Homályos származás-e a sugár, Amelly az égből homlokomra szállt? Hol van a nemesség, másezen kívűl?”
- tudományát elárulja(időjoslással,horoszkóp készítéssel keres pénzt)
- a középkor alkonya: eszménytelen
- Ádám a nőről:
- 8. szín: Prága I.
„Mert a jó sajátja/Míg bűne a koré, mely szülte őt.”
- felesége hűtlen, és pénzgondokkal gyötri
- megbocsájtja bűneit
- felesége hűtlen, és pénzgondokkal gyötri
- Ádám : „Oh jó-e kor, mely e rideg közönyt
Leolvasztandja, s mely új tetterővel a forradalom előrevetítése
szemébe néz az elavúlt lomoknak,
Bíróul lép fel, büntet és emel”
- Ádám álomba merül 9. szín
- 9.szín: Párizs („álom az álomban”)
- Ádám: Danton
- Éva: márki leány, forradalmár
- francia forradalom napjaiban „Egyenlőség, testvériség, szabadság!”
- korábban megszületett eszmék együttese
- felvilágosodás
- Ádám újra cselekvő hős
- „veszélyben a hon” , „reszkessetek” befolyásolja a tömeget
- következetessége meginog
- a márki lány lelki nemessége felkelti Danton figyelmét (holtáig hű az eszméhez), megkegyelmez neki (Madách is értékeli)
- Éva két szerepben
- márki lány – forradalmár
- élesen ellentétes alakok
- Dantonból megbecsülést és borzongást váltanak ki
- „Azt nem bánthattam, védte glóriája,/Ettől pokolnak gőze undorít el”
- márki lány – forradalmár
- a forradalom radikalizálódik, Danton ellen fordítja a népet
- a nagy egyéniségek és a tömegek ellentéte
- álmából lelkesedve ébred
- 9.szín: Párizs („álom az álomban”)
- 10. szín: Prága II.
- Kepler felébredve, lelkesedve emlékszik vissza a forradalomra
- 10. szín: Prága II.
„S fejlődni látom, szent eszméimet,/Tisztúlva mindig, méltóságosan.”
- a tudomány elutasítása
- Az eszmék fontossága: idealizmus, szabad világ
- a jelen színe (11. szín)
- 11. szín: London
- szabad versenyes kapitalizmus
- a liberalizmus eszméje
- társadalmi korképet alkot az író
- Ádám nem aktív hős, hanem szerepnélküli szemlélő, élemedett korú férfi
- érték: tőke
- eltűnt a költészet, érzelem
- 11. szín: London
- a jelen színe (11. szín)
„Ó szent költészet eltűntél-e hát/ E prózai világból egészen.”
- Ádám: „Én társaságot kívánok helyette,/Mely véd, nem büntet, buzdít, nem riaszt,/Közös erővel összeműködik,/Minőt a tudomány eszmél magának,/És melynek rendén értelem virraszt. -/
- a jövő színei(utópiák)
- 12. szín : Falanszter
- az utópikus szocialisták elképzelt világa
- Lucifer, Ádám : tudósok
- cél : az élet fenntartása a földön
- a Nap kihűl, kozmikus katasztrófa
- tudományba vetett hit
- célszerűségre törekedik a földön a megélhetés miatt
- csak a természettudomány
- gátat szab az egyéniségnek
- nincsen semmi szépség a földön, fölösleges dolognak tartja
- nincs nemzet,haza,család
- Évát megfosztják gyermekétől, szerelmüket betegségnek tartják: végső csalódás
- 12. szín : Falanszter
- a jövő színei(utópiák)
- 13. szín Az űr
- Ádám Lucifer segítségével az űrbe repül
- térből és időből kiszakadva
- üzenetmegfogalmazás: az emberi lét lényege: vállalni kell a kockázatot
- a történéseket a természeti törvények határozzák meg
- a küzdelem heroizálása (a küzdés jelenti az élet lényegét)
- 13. szín Az űr
- 14. szín: Az „eszkimó szín”
- az ember nem tudta legyőzni a végzetét, a tudomány nem mentette meg a földi létet
- az ember állattá silányult, erkölcsileg fizikailag elkorcsosult
- „Ím, nagy Isten,/Tekints l és pirulj mi nyomorult,/Akit remeknek alkottál az ember”
- véget ér az álom
- 14. szín: Az „eszkimó szín”
- A mű összegzése
- kérdések és válaszok jelennek meg, melyekre válaszokat is kapunk
- A küzdés jelenti az élet lényegét, a bizalom abban,hogy valaki a világmindenségben tudja, hogy mi miért történik
- A mű utóélete
- filmek
- Az ember tragédiája (1969, tévéfilm) Rendező: Szinetár Miklós, főszereplők: Huszti Péter, Moór Marianna, Mensáros László
- Az ember tragédiája (2011, rajzfilm) Rendező: Jankovics Marcell
- színház
- Az ember tragédiája 2002 Nemzeti Színház Rendező: Szikora János, főszereplők: Szarvas József, Pap Vera, Alföldi Róbert
- filmek