Feleletem során a 19. századra jellemző sajátosságokat, Madách Imre pályaképét, és fő filozofikus művét, Az ember tragédiáját fogom bemutatni.
A 19. század második felében az ország érzületét, hangulatát a kétségbe esés, a csüggedtség, de egyben a hinni akarás határozta meg. Az 1849-es szabadságharc kudarcát követve, az országban kezdetét vette a megtorlás időszaka, Haynau-rémuralma, Bach rendszere. A bebörtönzések, a diktatórikus rendszer sok száz ember életét követelte. A fellélegzést, a könyörület megkapását Bach menesztése tette lehetővé (1859). Mivel a Habsburg udvarnak szüksége volt erőforrásainak feltöltésére, 1867-ben I. Ferenc József kiegyezett a magyar delegációval, elfogadta annak feltételeit, de központi hatalmát megtartotta. Ezért nevezhető ez a korszak a „bizakodás és egyben csalódottság” időszakának is. A kor embere bizakodott az ország szabadságában, önállóságában, de reményeiben csalódnia kellett, mivel ennek esélye kevésnek bizonyult. Ez a kettőség jellemzi a kor alkotói nemzedékét, akik magukat ’meghasonlott népnemzetinek’ vallották, s elfordultak a vátesz kultusztól. Fellépnek a pénzközpontú, globalista eszmével szemben, s a személyes, az egyént meghatározó érzésekre fordítják a hangsúlyt. Nem is kétség, hogy a dualizmus kori költők, írók mind ezt a tematikát követték. Ide sorolható Mikszáth Kálmán, Vajda János, és főképp Madách Imre.
Madách Imre pályaképe:
1823-ban született Alsósztegován(Felvidék)
tanulmányútjai közül a pesti évek kiemelkedőek filozófiával ismerkedik Az ember tragédiájában tükröződik
alkatilag introvertált, de szeret filozofálni
a reformkor műveltsége, tájékozottsága hat rá
külföldi írókat is ismert Victor Hugo, Shakespeare
fiatal korától kezdve drámákat is ír
1844: Fráter Erzsébettel ismerkedik 1845: házasságErzsébet extrovertált személyiség társaságkedvelő, hűtlen = erős ellentét a 2 fél között
ennek bizonyítéka: 1848-49-ben üldözötteket bújtatott pl: Rákóczi János (Kossuth titkára) 1852-ben börtönbe kerül 1853-ban szabadul
ez időben felesége megcsalta1854: elválnakmagánéleti dráma, költészetében komor hangulat Bach-rendszer ezt tetézi (magánéleti-nemzeti élet válsága) közéleti szerepet vállal, de eluralkodik rajta a lelki trauma 1864: hirtelen halál
Művei:
„1 művű író” az Ember tragédiája című alkotása hozta meg számára a sikert, az ismeretséget
1 verses kötete volt csak: 1840- Lantvirágok
Bach-rendszer elleni műve: 1859- Civilizátor
1859-1860: Az ember tragédiája 1862-ben adták ki
1860-1861: Mózes című alkotás 1861-es kiadási év
Az ember tragédiája
emberiség költemény az egész emberiségre nézve fontos kérdéseket taglal
drámai költemény: elmosódnak a műnemi határok
dráma: színpadra szánt alkotás, de ő nem ezért írta mégis előadták
költemény: gondolatisága miatt hangsúlyosabb
amikor elkészült a kézirat, Szontaghi Pál tanácsolta neki, hogy mutassa meg Arany Jánosnak Arany kezdetben félretette úgy vélte, csak a Faust utánzata később alaposabban szemügyre vette, majd nyilvánosságra hozta, hogy Petőfi óta nem volt ily tehetség, mint Madách elismert írónak tartotta Arany felajánlotta, hogy a stilisztikai változtatást megcsinálja
’61-es évszámmal megjelenik ’62-ben
több nyelvre lefordítják + színházban is előadják Kisfaludy Társaság kezdeményezésére
azonban többen bírálták:
Szász Károly: alapos bírálat, sok pozitívum
Arany János: pozitív bírálat
Csengery Antal: először támogatja, majd visszakozik
Gregus Ágost: túlságosan pesszimista alkotásnak véli
Gyulai Pál: nem vállalt kritikát
erőteljesen filozofikus alkotás ezt bizonyítja a Hegeli-dialektika: könnyen érthető, világos ellentéteket mozgat a műben, az ellentétekre épít Van egy tézis( pl: az Úr megteremti a harmóniát) ~><~ amivel szemben van egy antitézis ( pl: Lucifer ezt a harmóniát használja fel céljai eléréséhez Ádám befolyásolása az akarja hogy öngyilkos legyen így az Úr hatalma megrendül) ez a kettőség egy új minőséget eredményez, de nincs végkövetkeztetés, az az szintézis mindig új tézist állapít meg az Úr, vagy Lucifer
a mű párhuzamai:
magyarok:
Vörösmarty M.: Csongor és Tünde megegyező műfaj, életértelem keresése, nő és férfi kapcsolata
Kölcsey F.: Vanitatum Vanitas gondolati síkok megegyeznek: életértelem keresése
Vörösmarty M.: Gondolatok a könyvtárban küzdés gondolata „mi dolgunk a világon? / Küzdeni a legnemesbekért..”
világirodalom:
Goethe: Faust megegyező műfaj,
Byron: Shelley megegyező műfaj
Victor Hugo: Századok legendája időbeli egyezés
Henry Ibsen: Peer Gynt megegyező műfaj
Legfőbb kérdései:
Milyen az egyén és a tömeg viszonya?
Milyen a férfi és a nő viszonya?
A tudományok az ember életében hogyan játszanak szerepet?
Mi az emberi élet célja?
Vannak-e működőképes eszmék?
Létezik-e a szabad akarat?
Szereplők jellemzése:
Lucifer
Madách szócsöve a világban való kételkedést, pesszimizmust testesíti meg
ősgonosz, sátáni lény, sátáni gőg jellemzi bármit megtenne célja elérésében
diszharmonikus világ megteremtője
a rosszat jelképezi a műben, ami bosszúálláson alapszik
önmagát hideg, számító értelemnek nevezi
értelem törvényeire hat, nem tudja megérteni az érzelmeket értékvesztett Éva a fő ellenfele nem tud rá hatni
tagadja, hogy az életnek van célja, az élet a bűnnel, a nyomorral párosítható ezt akarja Ádámnak bebizonyítani
akkor boldog, amikor az ember szenved, s akkor szenved amikor az ember boldog
ő csak egy eszköz, az egyén szabad akaratán múlik, hogy enged-e a csábításnak
Ádám
Madách szócsöve
értelem megtestesítője
megújuló hite minden színben megmutatkozik
egyoldalú idealizmust képviseli
hatni akarást erősíti
a Paradicsomban jelenik meg először Évával, a gondtalan nyugalomban éltek ekkor még boldogságban éltek
Az élet harmóniáját keresi, de ebből a vegetatív állapotból Lucifer kiemeli társává teszi Ádámot, célja eszközévé Ádám nem ismeri fel hátsó szándékait, jótevőként néz Luciferre
Lucifer felébreszti Ádám tudásvágyát az Édenkert nyugalma megszűnik Ádám egyedül elbukna, hiszen ő az értelem megtestesítője, de az ember értelem és érzelem kettőse így Éva, az érzelem megtestesítője ad számára mentőövet, kapaszkodót.
Ádám a tökéletes, tiszta embert keresi, de ezt nem találja meg az ember esendő, hajlik Lucifer szavára
személyisége megváltozik a mű végére
Éva
érdekes szerepe van
Mivel Ádám a mű végére meghasonlott, megtört személyiségű lesz, Éva ad számára mentőövet
személyisége állandóaz élet tovább vivője
kettős szerep: Ádám bűnbe vitele(alma) + Ádám megmentője(gyermekáldás)
nem öregedik, mert nem hallgat Luciferre, visszarántja Ádámot az öngyilkosságtól Lucifer nem tudja Évát manipulálni Éva az érzelem megtestesítője
ő tartja a transzcendens szálat az Úrral
Szerkezet:
15 színből áll 2 csoportra bontható
1: keretszínek: keretbe foglalja a művet
a mennyben
Paradicsomban
pálmás vidék
pálmás vidék
2. történeti színek
Egyiptom
Athén
Róma
Konstantinápoly
Prága I.
Párizs
Prága II.
London
Falanszter
Az űr
Eszkimóvilág
London a választó szín:
4-10. szín: Madáchhoz képes a múlt
11. szín: Madách jelene
12-15. szín: Madách jövőképe
Keretszínek:
Bibliai nyitószínek (keret I.)
Menny ( a Teremtés után) Isten és Lucifer vitája
„ a gép forog, az alkotó pihen” – deizmus Isten megteremtette a világot, de annak további működésébe már nem szól bele Madách vallási nézete
a világot, mint egy gépet, szerkezetet írja le mechanikus materializmus
Isten és Lucifer vitája: Lucifer, a teremtmény tagadja a Teremtés nagyszerűségét kifogásai:
1. a teremtés ismételhető (az ember is képes rá vegykonyhájában)
2. öncélú teremtés- Isten dicsőségére
3. egyhangú teremtés
Lucifer szükségszerű léte ő a másik pólus, ezért nem bánta az Úr Hegel dialektikája az ellentétek feltételezik egymást
Paradicsom
két fát adott L.-nek az Út Isten lehetőséget ad L.-nek, hogy harcba szálljon vele az emberben
így jelenik meg az első emberpár a Paradicsomban: öntudatlanok, de a harmónia a férfi(Ádám) és a nő( Éva) között erőteljes
Ádám és Éva szimbolikus alak nem ősemberek
bűnbeesés az alma jelképe az ember elnyeri függetlenségét, szabadságát, de ezzel elveszti a halhatatlanságot
Éva viszi bűnbe Ádámot gyarló asszony ( mint Fráter Erzsi)
Ádám használni akarja elnyert szabadságát küzdeni akar a kiűzetést elfogadja, maga indul el
Paradicsomon kívül (a kiűzetés után)
Ádám földet művel a pálmás vidéken alkotó ember- fausti ember
Éva visszaemlékezik az elvesztett Édenre lugas építés ( a nő, bár ellentmondásos, de az embert megtartó erők közé tartozik)
öntudatra ébred az emberpár család és tulajdon megjelenése
Ádám azonban kíváncsi, érdekli a jövő Elszakadhat-e az ember Istentől? Megállhat-e a saját lábán? Irányíthatja-e saját sorsát?
Lucifer álmot bocsát rá megismerheti Ádám az emberiség jövőjét a kiűzés oka is a tudásvágy volt!
az álom megfelelő keret az idő és térbeli utazáshoz, ugyanakkor védelmet is jelent (fizikai értelemben, de illúzió-léte megóvja Ádámot is ez még csak fikció, egyelőre nem realizálódott)
Ókori színek- Egyiptom, Athén, Róma
Egyiptom:
Ádám: ifjú fáraó
Éva: rabszolga
Lucifer: miniszter
„milliók egy miatt” elve autokrácia
a fáraó önistenítése- a piramis halhatatlanságát szolgálja
a fáraó még is boldogtalan: mindene adott, semmiért nem kell küzdenie
csak ő szabad mások elnyomása szüli szabadságát
Éva vet véget a fáraó önistenítésének ő menti meg etikailag Ádámot
a szerelem megváltó erejeakárcsak Faust Margitja
Ádám maga mellé emeli szerelmi társának a rabszolga asszonyt egyenlőség eszméje
Athén
Ádám: Miltiadész
Lucia, Miltiadész felesége
Lucifer: harcos
„ egy milliók miatt” az egyén szolgálja a közt demokrácia
M. a nép kezébe helyezi a hatalmát a demagógok és pártütők azonban ellene fordítják a népet: vezér ~><~ tömeg
Lucifer korábban intette Ádámot: a nép szolgalelkű az Úr kell neki ezen alapszik a despotizmus
Lucia egyenlő társa férjének, de családi boldogságánál is többre értékeli a közjót a nép leánya önzetlen
Ádám kiábrándul a hálátlan nép miatt elbukik az eszme szembefordul a népszabadság eszményével az élvezetekbe akarja vetni magát
Róma
Ádám: Sergiolus (örömhajhászó életmód)
Éva: Júlia (kéjhölgy)
Lucifer: Milo (örömhajhász patrícius)
orgia a hanyatló Római Birodalomban (hedonizmus)
szentségtelen kor
Lucifer remekül érzi magát ebben a romlott környezetben (cinizmus, erkölcstelenség)
Lucifer teljesen érzelemmentes, Ádám azonban eszményi szerelmet keres és talál meg ebben a züllött fertőben Évában még maradt valami az édeni tisztaságból a test és a lelki értékek különválasztása
Ádám és Éva elutasítja ezt a mocskos világot ez az első lépés az új felé hivatásra van szükségük
az új eszmét Péter apostol hirdeti kereszténység
ez a szín nem egy eszme, hanem az életforma csődjét mutatja
Konstantinápoly-középkor
Ádám: Tankréd
Éva Izóra
Lucifer: fegyverhordozó
az új hivatás: Isten szolgálata
az egyház azonban a gyűlöletet, a viszályok tanává tette a kereszténységet (kifordította önmagából a eszmét, vallási fanatizmus) Konstantinápolyban félnek a keresztesektől eretnek égetés
Évát apja felajánlja a Szent Szűznek apáca lett
Ádám csalódottságát Éva teszi teljessé szerelmük akadálya: a zárda (test és lélek különválása= nincs szerelem)
Ádám újra akarja teremteni a kort itt viszont az egyén nem győzedelmeskedhet a kornak „úszója, nem vezére az egyén”- mondja Lucifer
Ádám kiábrándul: most azonban nem az élvezetekbe, hanem a nyugalomba menekül, távol a világtól elefántcsonttoronyba
Prága I.
Ádám: Kepler
Éva: Borbála Kepler felesége
Lucifer: Kepler famulusa
ellentmondásos kor: a régi, feudális világ még itt kísért: boszorkány-és eretnekégetés
a tudomány és babona együttélése
Ádám nyugalomra vágyik, nem akar a világ dolgaival törődni reneszánsz tudós, udvari csillagász Habsburg Rudolf prágai udvarában
DE Rudolf nem a tudományáért tartja, hanem az alkímiai, horoszkópkészítő és asztrológiai ismeretei végett
Kepler szerint mindez babona (SZABADSÁG) , de valamiből fedeznie kell feleség igényeit
Müller Borbála figurája áll legközelebb Fráter Erzsi alakjához kicsapongó, férjét megcsaló, eláruló asszonynak ábrázolja Madách, DE Kepler rádöbben a Borbálának udvarló udvaronc és maga a kor hitványságára felmenti az asszonyt
az udvarnál lenézik Keplert alacsony származása miatt, holott különb a többieknél (egyenlőség-testvériség)
új kort kíván, nem ily „törpe kort” álomba zuhan, s Kepler végszavára már a következő szín Dantonja felel
Párizs:
álom az álomban
Ádám: Danton
Éva: kettős szerepben márkinő, pornő
Lucifer: bakó
lendületes, mozgalmas tabló a francia forradalomról
az eszme ezúttal a Tragédia más színeit is átszövő „Szabadság, Egyenlőség, Testvériség” eszméje
a haza lép az első helyre az egyénnel szemben
nagy ellentétek ellentmondások kora ez is
Danton s vele Madách is elfogadja a forradalmi erőszakot, De a nép túlmegy a határon vérszomj, mészárlás, értelmét vesztett erőszak
a forradalom tiszta eszméi a gyakorlatban pusztító ideológiákká válnak
Danton is meginog, látva az értetlen gyilkolástmárkinő halála
ebben a környezetben a nő is szélsőséges, ellentmondásos finom, tanult nő guillotine alatt végzi, majd Éva másik arccal, mint felgerjedt pórnő tér vissza
Danton és a tömeg a nép befolyásolható, de nem aljas
Danton ellen felhozott vádak is többnyire jogosak
a forradalom megeszi gyermekeit, de eszméi változatlanul érvényesek
Prága II.
„álom az álomban” megoldás értelmet nyer
Kepler a párizsi színt kívülről értékeli
a forradalom értékelésében nagy szerepet játszott az 1848/49-es forradalom iránti nosztalgia a forradalmat minden borzalmával együtt vállalni kell függetlenség vágya
tanítványjelenet: formailag hasonlít a Faust-féle tanítványjelenetre, de Kepler nem az élet élvezetéért cserébe dobja el a fóliánsait, hanem a könyvek számára a múlt előítéleteit hordozzák
„Ki a szabadba! rousseau-i gondolat megjelenése (empirizmus, felvilágosodás)
ars poetica: a forradalom eszméi nemcsak a társadalom, az egyén, hanem a művészetek felszabadulását is magával hozza (romantika pillére)
London-jelen
Ádám: munkásruhában
Éva: polgárlány
Lucifer: munkásruhában
jelenkép Madách kora
korai kapitalizmus kora az új eszme: a szabad verseny (Anglia, ipari forradalom ideje)
helyszín: vásár ahol minden és mindenki eladó
rövid, lazán kapcsolódó jelenetek füzére a kapitalizmusról
sötét kép a korabeli társadalomról értékvesztett, kiábrándító, üres és embertelen kor Lovag-jelenet illusztrálja
a nőt is lealjasítja, de még mindig Éva az, aki a haláltánc-szerű (Arany-Hidavatás) záró jelenetéből kimagasodik, s átlépi a pusztulásra ítéli a társadalmat
olyan társadalomra vágyik Ádám, ami nem büntet, de véd: közös erő működteti és a tudomány lesz eszmei háttere
Falanszter-jövő
Ádám: falanszterruhában
Éva: anya a falanszterben
Lucifer: falanszterruhában
első utópisztikus szín a jövőből Fourier, francia utópista szocialista eszméi alapján
kollektivisztikus társadalom, amit tudományos alapon irányítanak (pl: frenológia)
Fourier-től azonban csak a társadalmi keretet veszi át új, pesszimista tartalommal tölti fel
gyermeknevelés Platon-Állam c. mű
két előnye van az elképzelésnek: a világbéke és a javakból való egyenlő részesedés
ebben a világban az egyéniség elszürkül, természetes életkörülményeinek elvesztése egyúttal a természetes ösztönök, vágyak visszaszorításával jár együtt
uralkodó elvei: uniformizmus egyenruha, nincs név csak szám, racionalizmus, biológiai determinizmuspl: koponyatan, utilitarizmus a hasznosság elve a művészet és az érzelmek feleslegesek, tehát TILTOTT DOLOG
a tudós e társadalom abszolút feje a katasztrófa megelőzésén fáradozik, nem az emberiség megmentésével foglalkoziköncélú
tragikomikus, ahogy a Föld Szelleme széttöri lombikját
Az űr
Ádám: öregember
Éva: –
Lucifer: önmaga
falanszter földhözragadt világából „magasabb szférákba” vágyiktesti értelemben a hanyatló Földről elvágyik
szellemi értelembenelhagyja testi létét, tisztán szellemi lényként akar élni
a Föld Szelleme ezt nem hagyja
Ádám a kudarc ellenére is próbálkozik, még a halál sem riasztja vissza végül eszméletét veszti Lucifer más előre örül, hogy Ádám puszta anyaggá válik és örökre az űrben marad a Föld Szelleme megmenti Ádámot
visszatérve Ádám vállalja az újabb életküzdelmet
Eszkimó-világ
kérdés: lehetséges-e a további küzdés a Földön
a tudomány végül is nem tudta elhárítani a végső katasztrófát, az Egyenlítő területén is jégvilág uralkodik kozmikus erők okozzák a pusztulást értelmetlennek tűnik az eddigi küzdés
az ember elkorcsosul, ösztönlénnyé válik a félelem és az éhség irányítja
Ádám kiábrándul, értelmetlennek és eredménytelennek látja az emberi történelem eseményeit az elállatiasodott Éva megjelenése csak fokozza elkeseredését
Paradicsomon kívül: az álom után
A III. színből már megismert világában ébred Ádám
Ádám és Lucifer vitája: Lucifer sztoikus „vigasztalása” Ádám törődjön bele sorsába
Ádám szabad akaratára hivatkozik
kiderül, hogy Lucifer beletörődés alatt gyávaságot ért, s érvelését alátámasztja, nagy számok törvénye az egyén kikerülheti, az egész emberiségre szabott végzetét egyúttal felkelti Ádámban az öngyilkosság gondolatát, mondván: Így dacolhat Istennel!
Lucifer ugyanakkor tudja, hogy Ádám tette hiábavaló volna, hiszen Éva gyermeket vár az emberi nem történelme elindult
Éva vallomása: Ádámot lesújtja, s egyben felemeli a hír
Ádám végül elfordul Lucifertől, s az Úrnak tesz fel 3 kérdést: „E szűk határú lét-e mindenem? az Úr válasza: jótékony a bizonytalanság, hiszen a kétség az erkölcs nagyságát biztosítja
„Megy-é előbbre majdan fajzatom?” nem ad rá választ az Úr, nem cáfolja és nem is erősíti meg az álombeli képek hitelességét
„Van-é jutalma a nemes kebelnek,/ Melyet kigúnyol vérhullásáért/ A kislelkű tömeg?” angyalok karának válasza ne a tömeg háláját, hanem csakis az önbecsületet tekintse célul az ember az etikus magatartás a cél
az Úr zárszava bár nem oszlatja el el a homályt, de a hit (bizalom) megtartó erejét emlegetve minden további magyarázatot is elvet optimista küzdelmet hirdeti „Mondottam ember: Küzdj, és bízva bízzál”!